ایجاد پایگاه حفظ و مرمت برای سنگ‌نگاره‌های خمین

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ایجاد پایگاه حفظ و مرمت سنگ‌نگاره‌های خمین خبر داد.

به گزارش میراث آریا، دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در جریان بازدید از ارگ تاریخی میشیجان خمین بیان کرد: «ارگ میشیجان به‌خوبی توسط سرمایه‌گذار مرمت شده و بنایی که تقریبا بخش‌هایی از آن بین رفته بود به خوبی ترمیم و بازسازی شده است.»

او با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی در جهت جلب مشارکت مردم و بخش خصوصی تلاش دارد، افزود: «در دولت دوازدهم از مشارکت مردم استفاده می‌شود و عمده بناهای تاریخی برای بهره‌برداری به مردم واگذار می‌شود و مردم مشارکت و مرمت بناها را به انجام می‌رسانند. این اقدام، فضایی برای تولید کسب و کار و اشتغال ایجاد می‌کند و در واقع یک بازی بردبرد برای سازمان و سرمایه‌گذاران است.»

مونسان تصریح کرد: «منابع سازمان محدود است و بودجه سازمان به تنهایی کفاف این میزان حفاظت و مرمت را نمی‌دهد. با امکان ایجادشده در بودجه‌های سنواتی و اجازه قانون‌گذار می‌توان بناهای زیر سطح یک را واگذار کرد که این امر محقق شده است. در برخی موارد سرمایه گذارانی مالکیت بناها را نیز دریافت کرده‌اند که سازمان از این امر حمایت می‌کند. در بناهایی که سازمان مالک بناست حق بهره‌برداری واگذار شده است. ارگ میشیجان نمونه‌ای موفق از واگذاری‌هاست که در کنار مرمت کامل، در آن موزه ایجاد شده است و در فاز دوم نیز درصدد ایجاد اقامتگاه هستند که قطعاً به رونق گردشگری خمین کمک می کند.»

او درخصوص حفظ و مرمت سنگ‌نگاره‌های تیمره شهرستان خمین بیان کرد: «خمین سنگ‌نگاره‌های بسیار باارزشی دارد که درخواست شد برای حفاظت بهتر پایگاهی در منطقه ایجاد شود که دستور آن به معاونت میراث‌فرهنگی داده شده است تا به‌زودی پایگاهی برای حفاظت و مرمت ایین آثار ایجاد می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398052822

برچسب‌ها