حریم و عرصه مسجد جامع ساوه آزاد می‌شود/ اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی، اثرات ایران‌هراسی را خنثی کرده است

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «حریم و عرصه مسجد جامع ساوه آزاد می‌شود.»

به گزارش میراث‌آریا، دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به استان مرکزی، شامگاه امشب دوشنبه 28 مرداد 98، از مسجد جامع و بازار تاریخی ساوه بازدید به عمل آورد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از بخش های مختلف مسجد جامع ساوه و نیز بازار تاریخی این شهر، در جریان وضعیت این دو بنای تاریخی در شهر ساوه قرار گرفت.

دکتر مونسان در حاشیه این بازدیدها در جمع خبرنگاران گفت: «مسجد جامع ساوه ریشه‌ای سلجوقی دارد و در دوره صفوی نیز اتفاقاتی در این مجموعه رخ داده است که با این تفاسیر قدمتی بیش از هزار سال را می‌توان برای آن متصور بود.»

او بیان کرد: «تاکنون مرمت‌های خوبی در مجموعه انجام شده و نیاز است اعتباراتی برای آزادسازی حریم و عرصه تخصیص یابد. ضمن این که برای آزادسازی حریم، 10هکتار زمین نیاز است که باید به صورت معوض در اختیار ساکنان قرار گیرد. در این راستا حتما با وزیر راه و شهرسازی رایزنی می شود تا این زمین دریافت و به‌صورت معوض در اختیار مردم قرار گیرد تا بتوان عرصه را آزاد کرد.»

مونسان اضافه کرد: «در این سفر برای مرمت ابنیه‌های تاریخی استان مرکزی 50میلیارد ریال در نظر گرفته شده است که بخشی از این اعتبارات حتما برای مرمت مسجد جامع ساوه در نظر گرفته می شود تا کار با سرعت مناسب به‌پیش رود.»

او با اشاره به این‌که حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان، سه بخش اثرگذار در زمینه اشتغال هستند و با منابع مالی کمتر از دیگر حوزه‌ها می توانند ایجاد شغل کنند، افزود: «در حوزه گردشگری با هر 50میلیون تومان یک شغل ایجاد می شود. در سال گذشته با اعتبارات بسیار پایین نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی، موفق شدیم بیش از 200هزار شغل در کشور ایجاد کنیم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «400 واحد بوم‌گردی کشور هم‌اکنون به 1700 واحد بوم‌گردی رسیده است که هر واحد با حداقل حمایت، حدود هشت شغل ایجاد می‌کند، همچنین پروژه‌های حوزه گردشگری اشتغال‌زا بوده اند، به طوری که در حال حاضر حجم سرمایه گذاری در این حوزه 180هزارمیلیارد تومان است.»

او اضافه کرد: «در دولت دوازدهم بالغ بر 3900 موافقت اصولی صادر شده است که نشان می‌دهد سرمایه گذاران نسبت به حوزه گردشگری امیدوار هستند و این حوزه را پررونق دیده‌اند. این حجم سرمایه‌گذاری نویدبخش آینده ای موفق در حوزه گردشگری کشور است.»

مونسان گفت: «از 1900 پروژه گردشگری در کشور، 500 پروژه صرفاً به ساخت هتل اختصاص دارد که آینده صنعت گردشگری کشور را خوب ترسیم می‌کند.»

این مقام مسئول ادامه داد: «در حال حاضر رونق گردشگری را در حوزه گردشگری داخلی و خارجی شاهد هستیم به طوری که رشد 52درصدی ورود گردشگر خارجی در سال 97 نسبت به سال 96 حاصل شده است و امسال نیز در سه ماهه نخست سال بیش از 40درصد رشد به ثبت رسیده و با وجود تحریم‌ها، حذف پروازهای مستقیم و حضور ابرقدرت‌ها در خلیج فارس و تشدید ایران‌هراسی با اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی، این اثرات منفی خنثی شده است.»

مسجد جامع، مسجد هزارساله با خشت و گل

مسجد جامع ساوه، با قدمت هزار ساله از جمله اولین مساجد ساخته شده در ایران است که به صورت کامل از خشت و گل بنا شد.

این مسجد دارای یک صحن و گنبد، دو ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌هایی متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و دو محراب از دوره صفویه با خط ثلث است، در مکان مسجد فعلی آتشکده‌ای مربوط به دوران ایران باستان وجود داشته که در دوره اسلامی تبدیل به مسجد شده است و در واقع سه مقطع تاریخی (قبل از اسلام، قرون اولیه اسلام و دوران صفوی) را می‌توان در معماری این بنای ارزشمند دید.

بنای مسجد جامع ساوه با توجه به مصالح و سبک‌شناسی دارای چند دوره ساخت است که در دوران مختلف به ویژه سلجوقی، ایلخانی و صفویه به بنای اولیه که از نوع شبستان بوده، اضافه شده است. بنای فعلی مسجد از صحن مرکزی که در اطراف آن دو ایوان، گنبدخانه و شبستان‌های ضلع شرقی و شمالی از جنس آجر، خشت، ملات گچ و گل قرار دارد، تشکیل شده است.

گنبدخانه مسجد دارای یک محراب گچبری شده است که با گره‌های هندسی و کتیبه‌های تزیین شده و آیات قرآنی منقش شده، همچنین تعدادی محراب گچبری‌شده رنگی و ساده بر روی ستون‌های بنا وجود دارد که در دوره‌های ایلخانی و صفوی به مجموعه اضافه شده است.

مسجد جامع ساوه که در جنوب شهر ساوه و در خیابان سلمان ساوجی واقع شده و از نظر معماری و هنر با مساجد قدیمی شهر یزد و شوش قابل قیاس است، در دی ماه 1310 هجری شمسی به عنوان اولین اثر تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 139805284

برچسب‌ها