اولین «خانه برک» ایران در شهر مود خراسان جنوبی افتتاح شد

اولین «خانه برک» ایران در شهر مود از توابع شهرستان سربیشه با حضور معاون استاندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی، فرماندار و امام‌جمعه شهر مود بااعتباری بالغ‌بر دو میلیارد ریال افتتاح شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی، حسن رمضانی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان با اشاره به افتتاح اولین خانه برک ایران در شهر مود، اظهار داشت: «راه‌اندازی خانه برک از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به بخش مود بود.»

او گفت: «برای افتتاح خانه برک شهر مود 250 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات میراث‌فرهنگی و مبالغی نیز برای مرمت و آماده‌سازی بنا و تأمین مواد اولیه و دوره‌های آموزشی هزینه شده است.»

رمضانی افزود: «هم‌اکنون 15 کارگاه برک بافی در شهر مود فعال است که با افتتاح این خانه، آموزش برک بافی توسعه پیدا خواهد کرد.»

او عنوان کرد: «امروز بازارچه فروش محصولات برک در شهر موید کلنگ زنی شد.»

بَرَک یک نوع پارچه نرم از پشم شتر و یا کرک بز بافته می‌شود که گل‌ها چسبناک و ضخیم هم هست. برک از قدیم‌الایام یکی از صنایع‌دستی خراسان جنوبی محسوب می‌شده است و در کنار لطافتش، از استحکام خاصی هم برخوردار است.

 مردم خراسان جنوبی از این پارچه برای دوخت جامه‌های زمستانی، کت و قبای خود استفاده می‌کنند، قدیمی‌های خراسان جنوبی اعتقاددارند که گرمای پارچه‌های بسیار ضخیم و نرم برک، دردهای عضلانی آن‌ها را کاهش و التیام می‌دهد.

 بیش از سه سال است که صنعت برک بافی در شهر مود احیاشده که با توسعه و ترویج این هنر، صنعت برک بافی در سطح شهر و بخش مود گامی در راستای ثبت ملی و جهانی‌شدن این هنر خواهد بود، در خانه برک فرآیند کامل صنعت برک بافی از مرحله فرآوری کرک تا تبدیل آن به پارچه و البسه به نمایش درآمده است و دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان در این محل برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1398060541

برچسب‌ها