آینده مشاغل جهان تا سال 2050

تحقیقات نهادهای مسئول بین‌المللی در بخش کار و اشتغال بیانگر آن است که یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بیشتر کشورها در ۵۰ سال آینده فقدان فرصت‌های شغلی و رشد بیکاری خواهد بود. برپایه گزارش سازمان جهانی کار، در سال‌های اخیر و به دنبال وقوع بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ میلادی ضربه شدیدی به بازارهای کار در سطح جهان وارد شد که تبعات آن همچنان ادامه دارد و حتی پیش‌بینی‌ها حاکی ازبدتر شدن شرایط این حوزه در پنج سال آینده است.

 به‌گزارش سازمان جهانی کار، تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، جمعیتی بیش از ۲۰۱ میلیون نفر در سراسر جهان بیکار بوده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از ۳۱ میلیون نفر بر تعداد آن‌ها افزوده‌شده است. درعین‌حال در سال گذشته میلادی نیز آن‌گونه که برآوردها نشان داده نزدیک چهار میلیون نفر در پایان سال به خیل بیکاران پیوستند. در گزارش سازمان جهانی کار همچنین تأکید شده که تا سال ۲۰۱۹ میلادی، کشورهای جهان حداقل به ۲۸۰ میلیون شغل جدید نیاز خواهند داشت. خلاصه این‌که اشتغال و بیکاری چالش مشترک قریب به‌اتفاق کشورهای جهان به شمار می‌رود و آگاهی از چشم‌انداز احتمالی سال‌های آینده حوزه کار و اشتغال می‌تواند یک مزیت مهم برای هر کشوری باشد.

مشاغل و حرفه‌های نوظهوری نیز در دنیا با توجه به رشد و توسعه فنّاوری و دیگر عوامل مؤثر بر این روند به وجود خواهد آمد ازجمله رشته‌های نوظهور در حوزه علوم پزشکی، مانند پزشک آنلاین، مدیریت داده‌های پزشکی، طراح چرخه عمر نهادهای پزشکی و ....، هوانوردی مانند طراح واسط هواپیماهای بدون سرنشین، مهندس تحلیل داده‌های اطلاعاتی، طراح هوشمند کنترل پویا و ....، فرهنگ و هنر، آموزش مانند طراحی ابزار آموزش آگاهی، خطیب زیست‌بوم و ...، زیست‌فناوری، کشاورزی، فضا و دیگر رشته‌های نوظهور دیگر که در این مقال نمی‌گنجند می‌توانند به توسعه و ایجاد اشتغال برای متخصصین این رشته‌ها کمک نمایند. در ذیل به برخی از مهم‌ترین مشاغل گردشگری که تا سال 2050 می‌توانند در این عرصه ایفای نقش‌کنند و متخصصین این حوزه هال را به خود جذب کنند اشاره می‌شود:

مشاغل گردشگری تا سال 2050

 گردشگری پدیده‌ای کهن است که به‌مرور با تسهیل امکان سفر گسترش‌یافته است. مهمان‌نوازی بخش مهمی از جلب گردشگر و توسعه گردشگری است. صنعت مهمان‌نوازی شامل (هتلداری – رستوران‌داری –هدایت تورها و ....) پتانسیل رشد فراوانی در بسیاری کشورهای جهان که مکان‌های جذاب و دیدنی دارند هنوز فرصت نیافته‌اند که آن‌ها را به‌خوبی به دنیا معرفی کنند. با این تعاریف انتظار می‌رود که تا سال 2050 در حوزه گردشگری مشاغل زیر توسعه یابد:

• طراح مناطق گردشگری واقعیت افزوده (Augmented reality area designer)

 طراحی لایه‌های گوناگون مناطق گردشگری واقعیت افزوده در یک منطقه با در نظر گرفتن دورنما و همچنین بافت تاریخی و فرهنگی آن منطقه از وظایف اصلی این شغل است. این طراح باید مهارت‌های طراح را با مهارت‌های برنامه‌ریزی ترکیب کند و هم‌زمان دانش تاریخی خوبی داشته باشد. این تخصص نه‌تنها در حوزه فیلم‌سازی بلکه در بسیاری از حوزه‌های دیگر که از فیلم برای تبلیغ یا آموزش استفاده می‌کنند کاربرد خواهد داشت و اهمیت آن در آینده دوچندان می‌شود.

• مدیر تور شخصی: (individual tour director)

 فردی حرفه‌ای که قادر به توسعه تورهای خاص بر مبنای نیازهای مشتریان منفرد و هدایت شخصی این تورهاست. این شغل به‌نوعی درگذشته وجود داشته است، اما با حذف اپراتورهای سنتی سفر به یکی از جریان‌های اصلی گردشگری تبدیل خواهد شد.

• همراه ربات (Robot attendant)

 متخصص در مدیریت ربات‌های هتل که از هم‌اکنون نمونه‌هایی از آن‌ها در هتل‌های آمریکا، چین، ژاپن و سایر کشورها وجود دارد.

 اگرچه ربات‌های بازکننده درها، خانه نگهدار و پیک‌ها کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، هنوز لازم است فردی برای کنترل امور به همراه آن‌ها باشد. چنین همراهی باید متخصصی سازمان‌یافته با مهارت‌های چندوظیفه‌ای باشد که با علوم مکانیک آشنا بوده و درزمینهٔ هوش مصنوعی تجربه داشته باشد.

•    طراح سیستمهای هوشمند سفر ( Smart travel system designer )

 متخصص در طراحی سیستم‌های خرید بلیت خودکار، رزرو هتل و مسیریابی که اکنون نیز توسط برخی تورهای معروف مورداستفاده قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذاری روی الگوریتم جستجوی منحصربه‌فرد نیز آغازشده است. تقاضا برای یافتن راه‌حل‌های ساده راحت و ارزان رو به افزایش است و میزان سفرها نیز بیشتر و متنوع‌تر می‌شود . بنابراین چنین نرم‌افزارهایی و بالطبع آن افرادی که این نرم‌افزارها را طراحی و مدیریت می‌کنند مورد تقاضای روزافزون جامعه جهانی خواهند بود. بعلاوه توجه بیشتری به‌سوی شخصی‌سازی تورها و برنامه‌های سفر فردی معطوف شده است. چراکه بسیاری از گردشگران مایل‌اند ذائقه‌های متنوع خود را در سفر دنبال کنند و صرفاً پیرو گروهی با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده نباشند.

• مدیر فضای برند (Space brand manger)

فرد شاغل در این حرفه مشاور و مسئول پر کردن جهان مجازی با محتوای فرهنگی مرتبط با محیطی خاص است او تصاویر و افسانه‌ای مربوط به یک مکان را خلق می‌کند و به فضای حاکم در آن منطقه در دنیای مجازی طراحی‌های زیبا، هویت، اخبار، خدمات گردشگری و رویدادهای گوناگون را می‌افزاید. تمامی این موارد باعث می‌شود تا محل موردنظر به محیطی بی‌همتا تبدیل شود بازدیدکنندگان جذب‌شده و محل به مقصدی رقابتی برای جذب گردشگر تبدیل می‌شود. این شغل نیز هم‌اکنون وجود دارد و باگذشت زمان رشد خواهد کرد افزایش رقابت برای جلب گردشگر ارزش این تخصص را بیشتر نیز خواهد کرد.

• معماری مرزها (Territory Architect )

خلق دورنمای اطلاعاتی برای گردشگرها با در نظر گرفتن واقعیت‌های منطقه، نوع کاربران و روندهای محبوب کنونی در صنعت گردشگری از وظایف این تخصص است. هنگامی‌که مدیر برند نقش راهبری خلاق را ایفا می‌کند، معمار مرزها طراحی است که به دنبال راه‌حل‌های جزئی و اختصاصی برای وظایف خاص است.

ترجمه و تنظیم :نسیم عسگری 
منبع : گاردین   

انتهای پیام/

کد خبر 139806094

برچسب‌ها