کتاب «بررسی بناهای ارگ سلطنتی طهران (کاخ گلستان) در گذر تاریخ» منتشر شد

کتاب «بررسی بناهای ارگ سلطنتی طهران (کاخ گلستان) درگذر تاریخ» تألیف عباس خاکسار توسط انتشارات فرهنگ صبا منتشر شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی,گردشگری و صنایع دستی، نویسنده در این کتاب به ساخت، گسترش و تغییر و تحولات ارگ سلطنتی طهران (کاخ گلستان) دارد.

عباس خاکسار در مقدمه کتاب خود می نویسد:«یکتامرجع موجود در این زمینه کتاب یحیی ذکاء مربوط به سال 1349 شمسی است که ضمن تشریح تاج‌گذاری شاهان پهلوی در کاخ گلستان تا حدودی نیز به معرفی بناهای آن می‌پردازد.

در سال 1374 شمسی نیز صدیقه گلشن در مقاله‌ای به‌طور مختصر باغ گلستان و بناهای آن را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. اما در هر دو مورد به دلیل ابهامات و پیچیدگی‌های تاریخی در منابع دست‌اول، کاستی‌هایی به چشم می‌خورد.

نگارنده کتاب با استناد به مدارک معتبر، تصاویر قدیمی، نقشه‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر ضمن مشخص کردن ایرادات تاریخی و برطرف کردن آن‌ها ابنیه اصلی ارگ سلطنتی تهران را که غیر از مدرسه دارالفنون عودتا در میدان ارگ، اندرونی (حرم‌سرا) باغ گلستان و دیوان‌خانه قرار داشته‌اند، جایابی کرده و دلایل ساخت، توسعه، تغییر و تخریبشان را از منظر تاریخی بررسی می‌کند

شاخصه مهم این کتاب استفاده از منابع و مأخذ متنوعی است که در هر دو بخش تاریخچه شهر تهران و بناهای ارگ سلطنتی، راهگشایی برای پژوهشگران این حیطه است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398061024

برچسب‌ها