سومین کارگاه آموزشی ملی «سنجش و پایش در محیط های موزه ای – در راه موزه سبز» برگزار شد

سومین کارگاه آموزشی ملی «سنجش و پایش در محیط‌های موزه‌ای – درراه موزه سبز» به‌منظور ارتقای سطح آگاهی کارشناسان و مسئولان موزه‌ها در موزه روستایی رشت برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سومین کارگاه آموزشی ملی «سنجش و پایش در محیط‌های موزه‌ای – درراه موزه سبز» به همت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی و همکاری و حمایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان گیلان با حضور 28 شرکت‌کننده از این استان (از شهرستان‌های رشت، انزلی و لاهیجان) در موزه میراث روستایی رشت برگزار شد.

این کارگاه به‌منظور آشنایی و افزایش سطح دانش کارشناسان و مسئولان مرتبط در موزه‌ها برگزار شد تا آگاهی این افراد نسبت به اهمیت امر پایش، شیوه‌های مربوطه برای ارزیابی محیط‌های داخلی موزه‌ها افزایش‌یافته و به‌روز شود.

دراین‌ارتباط ضمن معرفی انواع خطرات تهدیدکننده طبیعی و انسان‌ساخت پیرامون آثار همچون متغیرهای محیطی دما، رطوبت نسبی، نور، آلاینده‌ها، آفات و بلایای طبیعی به اثرات مخرب آن‌ها پرداخته شد.

علاوه بر این روش‌های سنجش و کنترل هر یک از این عوامل معرفی و اهمیت نتایج آن‌ها موردبحث قرار گرفت و مقایسه اقدامات حفاظتی پیشگیرانه با روش‌های مداخله گرانِ یکی دیگر از مباحث این کارگاه آموزشی بوده است.

در این کارگاه شرکت‌کنندگان پرسش‌ها و چالش‌هایی که در موزه‌های مربوطه با آن مواجه بودند را به بحث و گفت‌وگو گذاشتند.

 در بخش دیگر این کارگاه و در راستای اهداف پژوهشی فاز دوم پروژه موزه سبز، با همراهی مسئولین و تعدادی از شرکت‌کنندگان از این موزه بازدید شد و دزیمترهای مربوط به پایش محیطی که قبلاً در مکان‌های منتخب نصب‌شده بودند جمع‌آوری و موردبررسی مقدماتی قرار گرفتند.

 موزه رشت با توجه به موقعیت مکانی و اقلیمی آن، یکی از موزه‌های منتخب در پروژه موزه سبز بوده که کار پایش با همکاری کارشناسان آن به مدت یک سال در آنجا صورت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398061111

برچسب‌ها