خداحافظی باشکوه نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» از مردم اسپانیا

نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» که از تاریخ 23 اسفند 97 کار خود را در موزه باستان‌شناسی الیکانته آغاز کرده بود، بعدازظهر روز 10 شهریور 98 به کار خود پایان داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، جبرییل نوکنده رئیس‌کل موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: «\"ایران: مهد تمدن\" با جذب 101 هزار و108 نفر بازدیدکننده اسپانیایی و سایر ملل توانست در شمار نمایشگاه‌های پربازدید و موردتوجه در موزه باستان‌شناسی الیکانته قرار بگیرد.»

او در ادامه گفت: «با توجه به این‌که نمایشگاه \"ایران: مهد تمدن\" روایتگر 200 هزار سال پیشینه فرهنگ، هنر و تمدن غنی ایران است، بی‌تردید توانسته موجبات آشنایی و تحسین بازدیدکنندگان را با سرزمین ایران به‌عنوان بخشی از میرات مشترک جهانی فراهم آورد.»

طبق گفته نینا رضایی رئیس اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران بازدید از نمایشگاه در روز آخر آن رایگان بود و موزه آلیکانته یکی از شلوغ‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین روزها را تجربه کرد.

او علاوه بر غنای مجموعه به نمایش درآمده، از دیگر دلایل موفقیت نمایشگاه را طراحی عالی فضاهای نمایش و استفاده از شیوه‌های مختلف شنیداری و دیداری ارزیابی کرده و گفت: «آیین گشایش، نحوه نمایش آثار، انجام برنامه‌های جانبی همچون نشست‌های تخصصی درباره تاریخ و فرهنگ ایران، موسیقی سنتی ایرانی، چاپ کاتالوگ نفیس و... از دیگر عوامل قابل‌ذکر است.»

رضایی در ادامه افزود: «در این نمایشگاه ۱۹۶ اثر از بیش از ۶۰ مکان باستانی ایران برای نمایش انتخاب شد که ازنظر قدمت زمانی شامل آثاری از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی (دوران صفوی) بود. قدیمی‌ترین اثر به نمایش درآمده ابزاری سنگی از غار \"دربند رشی\" در گیلان با قدمتی بیش از دویست هزار سال بود. غنای این مجموعه بیانگر این است که سرزمین پهناور ایران با صدها هزار سال پیشینه فرهنگی و بیش از پنج هزار سال پیشینه تمدنی نقشی مهم در شکل‌گیری تاریخ تمدن بشری داشته است. در این نمایشگاه تلاش شد در انتخاب آثار بر دوره‌های فرهنگی که کمتر امکان معرفی در نمایشگاه‌های خارجی را داشته‌اند، تمرکز شود تا بتوان تصویری نو از پیشینه و روند شکل‌گیری فرهنگ‌های کهن ایران به بازدیدکنندگان ارائه کرد.»

او گفت: «در آینده‌ای بسیار نزدیک با همراهی کارشناسان اعزامی، همه آثار با رعایت تمامی ضوابط قانونی به کشور بازمی‌گردند.»

موزه ملی ایران به‌زودی میزبان نمایشگاه «باستان‌شناسی اسپانیا، گزیده موزه باستان‌شناسی الیکانته» خواهد بود.

وبگاه موزه ملی ایران در پیام‌رسان سروش

https://sapp.ir/irannationalmuseum.official

وب‌سایت موزه ملی ایران

http://irannationalmuseum.ir/fa

انتهای پیام/

کد خبر 1398061233

برچسب‌ها