برگزاری مراسم هفت منبر در بیرجند

مراسم هفت منبر ازجمله مراسم ایام محرم است که توسط زنان در غروب روز تاسوعا بر پا می‌شود زنان سالخورده، جوان و دختران در هفت منبری که در ایام محرم در آن‌ها مراسم روضه‌خوانی انجام‌شده شمع روشن می‌کنند.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: «برگزارکنندگان مراسم خادم‌های مسجد، حسینیه و یا منزل هستند. آن‌ها از عصر تاسوعا روی منبر یکپارچه سیاه می‌اندازند و آن را در نزدیکی در مسجد یا حسینیه می‌گذارند و یک مجسمه بزرگ و یا تشت پر از گل را روی پله منبر گذاشته و تشتی خالی را هم در پله دیگر می‌گذارند.»

او افزود: «بانوان در نزدیکی غروب آفتاب به این اماکن می‌روند و پس از نیت، شمع خود را روشن کرده و داخل سینی می‌گذارند و بعد نذورات خود از قبیل خرما، شیرینی و پول را در داخل تشت می‌ریزند و منبر را زیارت می‌کنند و به مکان دیگر می‌روند. معمولاً در هر مکان فقط یک شمع روشن می‌کنند ولی اگر مسجدی بسته و یا راه دور باشد احتمال دارد که در یک مکان دو شمع روشن کنند.»

برآبادی افزود: «نذوراتی که جمع می‌شود به خادم منبر تعلق دارد او باید تا پایان مراسم و خاموش شدن شمع‌ها در آن جا بماند و هیچ‌یک از شمع‌ها را خاموش نکند و صبر کند که شمع‌ها خاموش شود. اشک‌های شمع را هم دور نمی‌ریزند و در مکانی از مسجد جمع‌آوری می‌کنند.»

مراسم هفت منبر به شماره 507 در تاریخ 20/6/91 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139806148

برچسب‌ها