حمام تاریخی لج مهاباد ساماندهی شده است

حمام تاریخی لج مهاباد که یکی از آثار باارزش استان آذربایجان غربی است، به‌طور مستمر مورد مرمت و ساماندهی قرار می‌گیرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی، در پی درج عکسی از حمام تاریخی لج مهاباد در فضای مجازی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی این حق را بر خود قائل می‌داند تا نسبت به اطلاع‌رسانی وضعیت گذشته و فعلی این اثر ارزشمند توضیحاتی را ارائه کند.

بر همین اساس با توجه به مجاورت این اثر تاریخی با ملک یکی از روستائیان روستای لج، بی دقتی و سوء استفاده از این بنای تاریخی موجب شده تا مکان مورد استفاده مالک زمین مجاور، کاربری خود را از دست داده و تبدیل به محلی برای نگهداری اسباب و اثاثیه نامبرده شود.

به همین منظور با پیگیری‌های اداره میراث‌فرهنگی شهرستان مهاباد و تدبیر اداره‌کل استان مقررشده تا نسبت به اخطار به همسایه مجاور و جمع‌آوری تمام اسباب توسط وی اقدام شود.

بر همین اساس علاوه بر پاک‌سازی وسایل مذکور اقدام به نظافت این مکان نیز شده است، با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده باید اذعان کرد که عکس منتشره مربوط به ماه‌های گذشته است و اکنون حمام تاریخی لج ساماندهی و بخش‌هایی از این بنا مرمت‌شده است.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی در طول سال ۹۸ مبلغی بیش از پنج میلیارد ریال برای مرمت، احیا و ساماندهی آثار و ابنیه تاریخی شهرستان مهاباد اختصاص داده است که حمام تاریخی لج نیز جز این آثار محسوب می‌شود.

لذا ضمن قدردانی از حساسیت علاقه‌مندان و دوستداران حفاظت از آثار تاریخ از عموم همشهریان و هم استانی‌ها گرامی درخواست می‌شود ضمن ارج نهادن به فضای عمومی جامعه از انتشار تصاویر و مطالب گذشته خودداری کرده و کارشناسان این اداره‌کل را در جریان جدیدترین مطالب و موضوعات حول آثار تاریخی قرار دهند.

حمام لج از بناهای مربوط به دوره صفوی در روستایی به همین نام در شهرستان مهاباد واقع‌شده که در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398061614

برچسب‌ها