فاز پایانی مرمت خانه تاریخی طوفان جهرم آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس از آغاز فاز پایانی مرمت خانه تاریخی طوفان در جهرم خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گفت: «با توجه به لزوم اجرای عملیات مرمت، بازسازی و احیای دو دهانه طاق آجری زیرزمین ساختمان ضلع شمالی، احیای نرده سنگی ایوان و نرده جانپناه پشت‌بام ساختمان ضلع شمالی و ساخت سرویس بهداشتی، آخرین مرحله مرمت خانه تاریخی طوفان بااعتبار یک میلیارد و 225 میلیون ریال از 20 شهریورماه شروع و پیش‌بینی می‌شود این مرحله از مرمت تا پایان سال جاری پایان پیدا کند.»

او افزود: «خانه تاریخی طوفان در شهرستان جهرم واقع‌شده است که در سال 1387 طبق وصیت‌نامه مرحوم جلال طوفان به میراث‌فرهنگی فارس اهدا شد و در سال 1388 در فهرست آثار ملی با شماره 26649 به ثبت رسید.»

این منزل تاریخی دارای یک زیرزمین و یک طبقه شاه‌نشین است که راه دسترسی به آن پلکان سنگی دوطرفه به سبک هخامنشی با سنگ‌های بادبر است که در هر طرف با پنج پلکان به پاگرد و نهایتاً با چهار پله به ایوان منتهی می‌شود. ایوان شاه‌نشین دارای چهار ستون و دو ستون نما با بدنه چهارگوش و سیمانی است. درایوان یک راهروی مرکزی و دو اتاق جانبی است که به اتاق‌های سه‌دری با در و پنجره‌های چوبی منتهی می‌شود. سقف این اتاق‌ها تیر چوبی و توفال‌کاری است که دارای نقاشی‌های سقفی بوده است. هرکدام از این اتاق‌ها به اتاق‌های پشتی راه پیدا می کند. در انتهای شرقی ایوان اتاق بیضی‌شکلی است که اتاق مطالعه و کتابخانه آقای طوفان بوده است. زیرزمین این خانه دارای وسعت زیادی است و نسبت به سایر قسمت‌ها، شکل اصلی خود را بیشتر حفظ کرده و در سقف آن آجرکاری‌های زیبایی کارشده است. فضاهای زیرزمین به‌صورت تودرتو و تقریباً قرینه است که متشکل از یک فضای مرکزی و دو اتاق جانبی در هر طرف است. انتهای شرقی زیرزمین حمام کوچکی قرار دارد که دارای یک فضای رختکن و گرمخانه است. حیاط حمام به سبک بسیار زیبایی موزاییک‌کاری شده و حوض مرکزی مدور در وسط آن قرار دارد. دورتادور حیاط دارای ازاره سنگی بوده است که در سمت شرق نیز سکویی حدود یک متر تعبیه‌شده است. دو پنجره سنگی مشبک نیز جهت نورگیر زیرزمین‌ها در دو طرف پلکان مرکزی قرار داردو اصطبل خانه نیز در ضلع جنوبی قرار داشته است. این بنا دارای کنگره‌هایی به سبک هخامنشی است. در قسمت بالای سقف نیز بادگیری برای تهویه و خنک کردن فضای اتاق‌ها ساخته‌شده است.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1398062518

برچسب‌ها