ثبت ملی علم بندهای دوره صفویه و زندیه در ماسوله

علم‌های چهارگانه محلات تاریخی ماسوله به همراه تشت نذری محله کشه‌سر برای ثبت در فهرست آثار ملی منقول کشور مستند سازی و پرونده ثبت آن در کمیته تخصصی ثبت استان به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، ماسوله شهری تاریخی با قدمتی دیرینه است، این شهر به ثبت ملی رسیده است اما همچنان آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی منقول و غیر منقول در این شهر تاریخی هستند که با بررسی های کارشناسی به فهرست آثار تاریخ ملی ایران اضافه شده و ثبت ملی می شوند تا در مرمت،‌ نگهداری و حفظ و نگهداری آنها مطابق مقررات و تکالیف قانونی اقدام مناسب صورت گیرد، همزمان با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، علم‌های چهارگانه محلات تاریخی ماسوله به همراه تشت نذری محله کشه‌سر برای ثبت در فهرست آثار ملی منقول کشور مستند سازی و پرونده ثبت آن در کمیته تخصصی ثبت استان به تصویب رسید.

 

ثبت ۵ اثر منقول متعلق به مراسم علم بندان شهر تاریخی ماسوله

پرونده‌ های علم های تاریخی و تشت نذری معروف در جلسه کمیته ثبت مورخ ۲۶ شهریور ۹۸ که در محل اداره کل ثبت آثار طبیعی و معنوی کشور برگزار شد مطرح شد و به تصویب رسید. پیش از این نیز در تابستان امسال دو اثر طبیعیدر حریم شهر تاریخی ماسوله به نام‌های آبشار خره‌بو و رویشگاه سوسن چلچراغ به همت پایگاه ملی ماسوله در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

قدمت مراسم علم بندان در شهر تاریخی ماسوله بر اساس اسناد موجود از دوره ی صفویه ذکر شده است.

چهار علم محله‌های کشه‌سر، مسجد بر، خانه‌بر و اسد محله که از نظر طرح و الگوی کلی ساخت٬ مشابهت بسیاری دارند٬ پس از بررسی های کارشناسان مربوط به این حوزه در راستای تدوین پرونده های ثبتی٬ برای علم های مذکور قدمتی از حدود دوره ی صفویه و زندیه تخمین زده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139806279

برچسب‌ها