بررسی مرمت‌های صورت‌گرفته بر روی تزیینات داخلی گنبد سلطانیه

سومین نشست از سلسله نشست‌های «گزارش به همکار» گروه پژوهشی حفاظت و مرمت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی‌تاریخی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به ارائه گزارش «پروژه بررسی و تحلیل مرمت‌های صورت‌گرفته بر روی تزیینات داخلی گنبد سلطانیه» و «مجموعه فعالیت‌های اجرایی و پژوهشی بخش سفال پژوهشکده» اختصاص یافت.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فتح الله یازی مسئول بخش حفاظت و مرمت تزئینات وابسته پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی در این نشست با بیان مطالبی در خصوص پروژه بررسی و تحلیل مرمت های انجام شده بر روی تزیینات داخلی گنبد سلطانیه ،با بررسی و توصیف موقعیت جغرافیایی و معماری و روند تاریخی تطبیقی گنبد سلطانیه انواع تزیینات داخلی بنا و کارکرد آنها را معرفی کرد.

نیازی در ادامه با آسیب شناسی اجمالی بر روی تزیینات این بنای شاخص تاریخی، و نیز دسته بندی انواع مرمت های انجام شده از زمان ساخت بنا تا کنون، به تحلیل و بررسی مرمت های انجام شده بر اساس نوع تزیینات پرداخت.

وی در پایان بصورت اجمالی راهکارها و پیشنهادات خود را برای تدوین و تبیین پلان مدیریتی حفاظت و مرمت تزیینات منحصر به فرد بنای یاد شده ارائه کرد و توضیحات تخصصی و بیشتر در خصوص این طرح را به نشست تخصصی تزئینات موکول کرد.

فاطمه علی‌میرزایی مسئول بخش حفاظت و مرمت آثار سفالین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی در ادامه به ارائه خلاصه ای مصور از مجموعه فعالیت‌های اجرایی و پژوهشی که طی شش ماهه دوم سال 97 و شش ماهه اول سال 98 در بخش سفال پژوهشکده بصورت مستقل و در همکاری با بخش بافته ها، فلز و سایر بخشهای آزمایشگاهی داخل پژوهشکده انجام گرفته پرداخت.

در این گزارش پروژه مطالعه و مرمت عروسکهای موزه عروسک اسباب بازی کاشان، مطالعه و مرمت سفالینه های دشت ورامین، مرمت سفالهای مجموعه مردان نمکی زنجان، پروژه پژوهشی سفالینه های زرین فام ایرانی، چاپ کتاب اطلس آسیب شناسی بافته‌های تاریخی- فرهنگی به عنوان پروژه های شاخص بخش معرفی شدند.

 

او در ادامه گزارش خود برنامه های اجرایی و پژوهشی پیش روی این بخش را نیز به اختصار شرح داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398063012

برچسب‌ها