اشتغال با طعم شیرین حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور

حفظ و حراست از میراث‌فرهنگی و تاریخی، شغلی همراه با عشق و علاقه است، ظرافت و حساسیت مرمت آثار تاریخی جایی برای سهل انگاری و بی حوصلگی باقی نمی‌گذارد و بی تردید تمام آنان که در این مسیر قدم گذاشته اند با دل و جان خشت به خشت این یادگارهای دوران گذشته را مرمت می‌کنند.

توجه به حفظ اصالت و هویت بناهای تاریخی ایجاب می‌کند در این بخش استفاده از افراد متخصص و زبده مورد توجه قرار بگیرد و به همین دلیل هر سال بسیاری از استادان مرمت و دانش آموختگان این حوزه در نقاط مختلف کشور، مرمت آثار تاریخی را در دست می‌گیرند.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اقدامات و برنامه‌های بسیاری در هر سه بخش به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم و تاثیرگذار در حوزه اشتغال نقش آفرینی کرده است، تسهیل روند صدور مجوز در تمام بخش‌ها، معرفی به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات، حمایت از سرمایه‌گذاران دارای اهلیت و صلاحیت، پیگیری خواسته‌ها و دغدغه‌های صاحبان مشاغل در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، شفافیت و به‌روز کردن سیستم اداری، توجه به فناوری‌های نوین، حمایت از ورود جوانان به این عرصه و ایجاد زمینه حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، بخشی از اقدامات این وزارتخانه برای ایجاد اشتغال است.

اجرای بیش از 4هزار پروژه عمرانی در حوزه مرمت، احیا و بهره‌برداری از اماکن و آثار تاریخی و فرهنگی با اشتغال مستقیم بیش از 25هزار نفر شاهدی بر این ادعاست که طی دو سال گذشته توان و سعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علاوه بر حفظ و نگهداری از میراث و تمدن تاریخی کشور، اشتغال و درآمدزایی و ایفای نقش در اقتصاد نیز بوده است.

سیاست و خط مشی این وزارتخانه برای ایجاد اشتغال در حوزه میراث‌فرهنگی، حفظ و نگهداری آثار تاریخی نفیس با استفاده از نیروهای زبده و کارشناس احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی با واگذاری به سرمایه‌گذاران بوده، این در حالی است که حفاظت از آثار تاریخی با جذب مشارکت مردمی و تکاپوی تشکل‌های مردم‌نهاد نیز در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

حضور جوانان با ایده‌های نوین

حضور جوانان در حوزه میراث‌فرهنگی با ایده‌های نوین که با حمایت و پشتیبانی وزارت میراث‌فرهنگی در گام‌های نخست قرار دارد، علاوه بر ایجاد تحول و جذابیت در این بخش، اشتغال بسیاری از تحصیل‌کردگان حوزه فناوری دوستدار میراث‌فرهنگی و تاریخی را به دنبال داشته است.

طراحی بازی‌ها و برنامه‌هایی با موضوع میراث‌فرهنگی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز به یکی از حوزه‌های اشتغالزا در این بخش تبدیل شده و علاقه و اشتیاق کودکان و نوجوانان به میراث تاریخی و آشنایی با تمدن و فرهنگ ایران زمین را نیز به همراه داشته است.

حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی می‌توانند با ایجاد استارت‌آپ‌های خود، با خلق ارزش افزوده از ظرفیت‌هایی که به فراموشی سپرده شده است را احیا کرده و برای دیگر جوانان نیز اشتغال بیافرینند.

خانه‌ای برای استارت‌آپ‌ها

حمایت و پشتیبانی از شاغلان این حوزه تا جایی پیشرفت که یکی از خانه های تاریخی تهران برای استقرار استارت‌آپ‌های این حوزه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

خانه تاریخی سرهنگ ایرج که بخشی از آن مرمت شده و فرآیند مرمت این بنا با همراهی بخش خصوصی و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری کامل می‌شود. موزه مجازی، راهنمای صوتی اماکن تاریخی، ضدآب‌سازی خاک، شیشه و سنگ بناهای تاریخی محور فعالیت استارتاپ های مستقر در خانه تاریخی سرهنگ ایرج است.

مرمت، بهسازی و سامان‌دهی بناها و اماکن تاریخی یکی دیگر از موضوعات اشتغالزا در حوزه میراث‌فرهنگی است، این بخش که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف وزارتخانه میراث‌فرهنگی به شمار می‌رود، سالانه با تخصیص اعتبار و بودجه مشخص، برای بسیاری از کارآموختگان و استادان مرمت منجر به ایجاد اشتغال مستقیم می‌شود.

بسیاری از طرح‌های مرمتی آثار تاریخی سالها به طول می‌انجامد و در این مدت مرمتگران و سایر افراد مرتبط با این حوزه، برای سالیان متمادی در این پروژه‌ها مشارکت دارند، مرمت عمارت عالی قاپو مثال خوبی برای اینگونه طرح های مرمتی است که سال گذشته پس از 12 سال، داربست‌های این مجموعه جمع‌آوری شد.

آثار تاریخی با توجه با خطرات و تهدیدهای طبیعی و انسانی همیشه نیازمند رسیدگی و مرمت هستند، و این نیاز همیشگی، اشتغال تعداد زیادی از مرمتگران و استادان این بخش را به دنبال دارد هر چند که نباید فراموش کنیم تنها مرمتگران نیستند که که در پروژه های مرمتی مشغول به کار می‌شوند بلکه با آغاز مرمت آثار تاریخی تعداد بسیاری از مشاغل مختلف مرتبط با معماری و ساختمان درگیر این پروژه‌ها می‌شوند.

آثار تاریخی منبعی برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی

حفاظت و حراست از آثار تاریخی به معنای ایزوله کردن این آثار نیست، بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی درجه دو و سه در کشور ما وجود دارد که منبع بسیار خوبی برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی محسوب می‌شود، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بخش نیز با اقدامات بسیار درخشانی داشته است، تعداد بناهای واگذار شده به بخش خصوصی در دولت دوازدهم که به بهره برداری دائم رسیده 17 بنا است که این رقم رشد 100 درصدی نسبت به دولت یازدهم داشته، بنا بر آمار موجود با واگذاری و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در چهار سال دولت یازدهم و دو سال دولت دوازدهم، 1351 نفر/روز اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

شناسایی اماکن تاریخی قابل واگذاری و برگزاری مزایده برای انتخاب سرمایه‌گذاران اصلح که توان تخصصی و مالی لازم را برای مرمت، احیا و بازسازی این بناها داشته باشند در صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی انجام می‌شود، با انتخاب این افراد روند ایجاد اشتغال در این بخش استارت می‌خورد چراکه مرمت و احیای بناها براساس اصالت و هویت بنا، شرط اصلی و مهم واگذاری آثار تاریخ به سرمایه گذاران است.

پس از مرمت نیز بهره‌برداری از این بناهای تاریخی آغاز می‌شود و با توجه به وسعت و ظرفیت اماکن تاریخی، سرمایه‌گذاران افراد مورد نیاز خود را برای ارائه خدمات در بخش‌های مختلف استخدام می‌کنند، امروز با توجه به تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، روند واگذاری بناهای تاریخی قابل واگذاری سرعت گرفته است و سرمایه‌گذاران کمتر از گذشته درگیر فرآیند اداری و بروکراسی می‌شوند.

هتل کاروانسرای یام که همزمان با رویداد تبریز2018 افتتاح شد، یکی از پروژه‌های موفق و مثال زدنی این حوزه است، این بنای تاریخی که با رعایت اصول و مقررات میراث‌فرهنگی مورد مرمت قرار گرفت، امروز به عنوان یک هتل زیبا با معماری خاص تاریخی فعالیت می‌کند و زمینه اشتغال بسیاری از جوانان بومی شهرستان مرند را فراهم کرده است.

اشتغال در باستان‌شناسی و کاوش

باستان‌شناسی و کاوش در محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی یکی دیگر از زمینه‌های اشتغال در حوزه میراث‌فرهنگی به شمار می‌رود، با توجه به وسعت و پراکندگی محوطه‌های تاریخی در کشور ما، این بخش هیچ‌گاه تعطیلی و بیکاری ندارد و هر سال تعداد بسیاری از باستان‌شناسان و دانشجویان این رشته به دنبال ردپای گذشتگان، محوطه‌های تاریخی را کاوش می‌کنند.

برخی از محوطه‌های تاریخی همچون تخت جمشید که وسعت قابل توجهی دارد و زوایای بسیاری از آن هنوز آشکار نشده است، در تمام دوران‌ها و سالیان متمادی است که مورد کاوش و باستان‌شناسی قرار دارد و برخی دیگر از سایت‌های تاریخی پس از کاوش در چند مرحله و کشف رازهای نهان منطقه، در آرشیو باستان‌شناسان قرار می‌گیرند.

موزه‌ها جایی برای اشتغال

افتتاح و راه‌اندازی موزه‌های دولتی و خصوصی در کشور که در دولت دوازدهم با 10 درصد رشد همراه بوده است، بدون تردید اشتغال بسیاری از افراد علاقه‌مند و متخصص در این بخش را به همراه داشته است، در دو سال ابتدایی دولت دوازدهم 96 موزه در کشور افتتاح شده و این روند همچنان ادامه دارد.

روز های پیش‌رو برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، روزهایی به مراتب دشوارتر است چراکه با تغییر عنوان سازمان به وزارتخانه، نه فقط تیتر عناوین و پست‌ها، بلکه وظایف و مسئولیت‌ها سنگین شده است و این وزارتخانه بنا بر نامه رئیس‌جمهوری به وزیر، باید نقش بیشتری در روند ایجاد اشتغال ایفا کند.

 

* گزارش از زهرا عقلمند

انتهای پیام/

کد خبر 1398070513

برچسب‌ها