روز جهانی گردشگری و موزه ملی ایران

حیات انسانی وابسته به گردش خورشید به دور زمین است و گردشگری موضوعی وابسته به یک روز نیست و درواقع هر ثانیه گردشی صورت می‌گیرد. اما 5 مهر برابر با 27 سپتامبر بهانه زیبایی برای یک حرکت مشترک در تمام دنیا شده، چراکه گردشگری مقوله‌ای است که شاید بیشتر از عناوین دیگر در تقویم جهانی با واژه جهانی بودن مانوس است.

گردشگری در هم نوردیدن مرزها ، رشد دانش و تجارب بشری و تبادل آن ها با یکدیگر است و از گذشته های بسیار دور آغاز شده و شاید سرچشمه آن غریزه ارزشمند کنجکاوی انسان در دستیابی به مکان های ناشناخته بود و باعث شد تا ذهن خلاق بشری، در رفع موانع سفر هم بکوشد و در بسیاری صنایع از جمله حمل و نقل و ارتباطات و غیره به پیشرفت شگرفی دست یابد.

از سال ۱۹۸۰، و با اعلام سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد ، روز ۲۷ سپتامبر به عنوان روز جهانی گردشگری اختصاص یافته و همه سازمان ها و فعالان این حوزه با هدف بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر آن بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اقداماتی را در گرامیداشت آن به عمل می آورند.

این امر مهم امروزه یکی از پرسودترین صنایع دنیا به شمار آمده و به عنوان ابزاری کار آفرین برای برون رفت از مشکل اتکای اقتصادی دولت ها به منابع طبیعی محسوب می شود.

حالا هر دولتی تلاش می‌کند تا با استفاده از منابع کشورش گردشگران بیشتری را به سمت خود کشانده و گردش اقتصادی خود را ارتقا بخشد. کشور عزیزمان ایران نیز از این مقوله مستثنی نبوده و بدون شک بهره گیری صحیح و مبتکرانه از ظرفیت ها و جاذبه ها ی ملموس و ناملموس غنی این سرزمین پهناور زمینه رونق اقتصادی و افزایش اشتغال را مهیا خواهد ساخت ، چنانچه در طی سال های اخیر با فعالیت های بیشتر در این حوزه شاهد رشد حضور گردشگران خارجی و تاثیرات مثبت آن بوده ایم.

جدای از این کارکرد اقتصادی ، گردشگری در ذات پدیده ای فرهنگی است که با انسان و انگیزه ها، آرزوها، سنت های او که منبعث از یک جامعه است ارتباط دارد .ارقام بالای عبور بیشتر از مرزها نشانی از دوستی، امنیت و صلح بیشتر انسان ها چه در مقام گردشگر و چه در مقام میزبان است.

در این میان نقش موزه ها را نباید نادیده گرفت ، چرا که این نهادهای فرهنگی قاب زیبایی از کنار هم قرار گرفتن انسان های در سفر، بدور از همه تفاوت هایشان به چشم می آید و عامل پیوند آن ها قلمداد می شوند.

موزه ملی ایران هم به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در پایتخت ایران ، قلب تپنده تمدن غنی ایران از هزاره های تاریخ محسوب شده و در بسیاری از روزها محل تلاقی و ملاقات گردشگرانی است که هر کدام به عنوان نماینده فرهنگ یک ملت با هنر و تمدن غنی ایرانی آشنا شده و به دیده تحسین و احترام از آن به عنوان میراث جهانی بشری یاد می کنند.

فعالیت های بین المللی موزه ملی ایران و برگزاری نمایشگاه های متقابل در این سال ها نیز نقش موثری در رونق گردشگری داشته است .نمایش آثار فرهنگی- تاریخی در موزه های دنیا فرصتی بی نظیری شد تا مردم سایر جوامع با میراث فرهنگی فاخر ایرانی ارتباط مستقیم برقرار کرده و نتیجه گفت و شنودی هرچند کوتاه با این اشیاء، آن چنان در خاطرشان موثر و ماندگار می شد که آن ها را به بازدید از خاستگاه این تمدن اصیل و بی نظیر تشویق و ترغیب می ساخت.

از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه از آثار دیگر موزه های جهان در ایران نه تنها فرصت آشنایی هموطنانمان با فرهنگ و تمدن سایر جوامع و نمایش قدرت موزه داری کشور بود بلکه و مهم تر از همه پژواکی برای جهانیان حاکی از برقرای امنیت و صلح در کشور ایران به شمار می رفت ،آن هم در شرایطی که صنعت گردشگری کشور از جوسازی های منفی رسانه ای و تبلیغات سو بیگانگان علیه ایران بی نصیب نمانده که همواره سعی داشتند چهره واقعی این سرزمین را مخدوش نمایند.

در چنین شرایطی بود که این رویدادهای بزرگ فرهنگی یکی پس از دیگری توانست نقش مهمی را در خنثی سازی این نیت های شوم ایفا نماید و تا آنجا پیشرفت کند که حالا بسیاری از کشورها و دولتمردانش با خواست قلبی اصرار به تعاملات فرهنگی از این دست با ایران داشته باشند.

این دیپلماسی فرهنگی دستاوردهای شایانی در رشد و تقویت دوستی ایران با سایر ملت ها به ارمغان آورده و به یقین سایر حوزه های ارتباط بین المللی از جمله گردشگری را هم توسعه خواهد بخشید.

این روز مهم را خدمت تمامی همکاران ، فعالان و علاقمندان حوزه گردشگری تبریک گفته و از خداوند بزرگ خواهانم در سایه تلاش های پیگیر،مجدانه و صادقانه بتوانیم شاهد رشد روزافزون و تعالی صنعت گردشگری در کشور بوده و ایران همانگونه که به حق شایسته آن است در ردیف مقاصد اول گردشگری دنیا قرار گیرد.

*رئیس کل موزه ملی ایران

انتهای پیام/

کد خبر 139807057

برچسب‌ها