هدف این برنامه ارتقای آگاهی نسبت به ظرفیتهای گردشگری ایران است و تیم روستودیو (RoStudio) نقش اسپانسر این برنامه را بر عهده گرفته است. در این برنامه، از 12 فعال شبکههای مجازی که مخاطبان زیادی دارند و معمولاً آنها را اینفلوئنسر (Influencer) میخوانند، دعوت شده است تا به ایران بیایند و زیباییهای کشورمان را از نزدیک و با چشمهای خودشان ببیند. این تجربه دستاول از یک مقصد گردشگری، متقاعدکنندهترین و مؤثرترین شیوه تبلیغات برای هر محصولی است؛ ازاینرو، انتظار میرود این برنامه به جذب گردشگری خارجی به کشورمان کمک کند. اما سؤال اینجاست که این اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟
وِنِسا زیلِتی
ونسی ایتالیایی در اصل یک بلاگر ویدیویی است که بیشترین فعالیتش در شبکه یوتیوب است و نزدیک به 400 هزار دنبالکننده در این شبکه دارد. گفته میشود ویدیوهای آموزشی او در زمینه مد و فشن بیش از 45 میلیون بار دیده شده است، اما مخاطبان اینستاگرام او هم نزدیک به 200 هزار نفر هستند. ونسا با برندهای مشهوری مانند آوریل، هرمس و.. همکاری دارد و بیشتر دنبالکنندههای او از ایتالیا و امریکا هستند. او علاوه بر مد و زیبایی، محتوای مرتبط با سفر را هم در صفحات خود به اشتراک میگذارد.
آرتم شِستاکوف
دومین میهمان فَمتریپ ایران 2019، آرتم است و بیشتر از یکمیلیون دنبالکننده در اینستاگرامش دارد. این اینفلوئنسرِ اوکراینی محتوای مرتبط با سفر را دائماً برای مخاطبان پرتعداد خودش به اشتراک میگذارد و یک عکاس حرفهای و متخصص مد هم هست. علاوه بر اینها، آرتم در تولید محتوا هم مهارت دارد و برای شرکتهای اتومبیلسازی مشهوری مانند فراری، لندروور، مرسدس بنز و پورش هم کار کرده است.
اریکا سانتوس
اریکا دو صفحه پرمخاطب در اینستاگرام دارد که رویهمرفته نزدیک به دومیلیون دنبالکننده دارد. این بلاگر موفق عمدتاً محتوایی مرتبط با سفر و مد را برای مخاطبان خودش به اشتراک میگذارد و عمده دنبالکنندههایش از برزیل، امریکا، فرانسه و ایران هستند. او پیش از این هم سابقه فَمتریپ در کشور ازبکستان داشته است و در سال 2019 برنده جایزه معتبر بلاگرهای سفر جهانی شده است.
هارجیندِر سینگ کوکرِجا
میهمان بعدی فَمتریپ یک عکاس و جهانگرد هندوستانی است که با اینکه تعداد دنبالکنندههایش از دیگر میهمانان این برنامه کمتر است (حدود 120هزار نفر)، اما تیک آبی اینستاگرام را گرفته است و توسط این شرکت بهعنوان یک چهره شناختهشده عمومی پذیرفته شده است. البته زمینه اصلی کاری هارجیندر توییتر است، جایی که بیش از یکونیممیلیون دنبال کننده دارد. او خودش یک رستوران در هندوستان دارد، اما دنبالکنندههایش بیشتر به عکسهایی علاقهمند هستند که از سفرهای خانوادگیاش در جاهای مختلف دنیا به اشتراک میگذارد. از دیگر علاقهمندیهای مخاطبان هارجیندر باید به موسیقی، مد و سرگرمی اشاره کرد.
الکس اَتمولِکس
الکس اتمولکس از جمله اینفلوئنسرهای اینستاگرامی این برنامه است که نزدیک به نیممیلیون دنبالکننده در این شبکه اجتماعی دارد. الکس یک بار هم برنده جایزه عکاسِ ماه نشنالجئوگرافیک شده است و محتوایی که در صفحه خود به اشتراک میگذارد بیشتر در ارتباط با سفر، مناظر شهری و مناظر طبیعی است. این عکاس روسی بیشتر از همه از کشورهای امریکا، ایتالیا، آلمان و فرانسه هستند و برای دیدن تصاویر مرتبط با سفر، زیبایی و مد او را دنبال میکنند.
ایکاترینا میشنکووا
ایکاترینا هم یکی دیگر از مسافران پرمخاطب فَمتریپ ایران 2019 است. این عکاس و هنرمند روس در دو صفحه اینستاگرام خود ـ که تیک آبی تأیید از طرف اینستاگرام را هم دارد ـ رویهمرفته بیشتر از 1.4 میلیون دنبالکننده دارد که بیشتر از کشورهای آلمان، سوئد، ایتالیا، یونان و ترکیه هستند. این اینفلوئنسر اینستاگرامی چندین بار برنده جوایز عکاسی معتبر مختلف شده است و همکاریهای متعددی با موزهها و هتلهای مختلف در گوشه گوشه دنیا داشته است. ایکاترینا عضو اتحادیه عکاسان هنری و یکی از سهامداران برند لیکا (دوربین) نیز است.
ووتئارا کام
مسافر بعدی فَمتریپ ایران، یکی از مشهورترین عکاسان فرانسوی است که عکسهای خاصی از خیابانهای پاریس میگیرد. ووتئارا که با بیش از 1.2 میلیون دنبالکننده در اینستاگرام یک اینفلوئنسر اینستاگرامی به شمار میرود. با برندهایی مانند کوکاکولا، سامسونگ و گوگل نیز همکاری داشته است. او که پدیدآورِ کتابی به نام «دیدگاه» هم هست، عنوان تاثیرگذارترین اینستاگرامیِ فرانسوی را هم یدک میکشد. حساب اینستاگرام این عکاس هم توانسته است تیک آبی تأیید را دریافت کند.
محمت کایرالی
میهمان ترکیهای این فَمتریپ یکی از مشهورترین عکاسان این کشور است که بیش از 1.1 میلیون دنبالکننده در شبکه اینستاگرام دارد. محمت که عمدتاً عکسهای مرتبط با سفر را در اینستاگرام خود به اشتراک میگذارد، مخاطبانی از کشورهای ترکیه، روسیه، گرجستان و امریکا دارد. نام این عکاس موفق ترک همواره در میان عکاسان موفق دنیا وجود داشته است و او محتوای مرتبط با مد، سفر و عکاسی را در صفحه اینستاگرام خود که تیک آبی تأیید را هم دریافت کرده است، به اشتراک میگذارد.
آلینا رودیا
آلینا هم مانند آرتم اصلیت اوکراینی دارد و از آنجایی که عکسهایش در مجلههایی با کلاس جهانی (مانند ووگ و اشپیگل) به چاپ رسیده است، شهرت جهانی پیدا کرده است. او در اینستاگرام خودش که تیک آبی را نیز دریافت کرده است و نزدیک به 80 هزار دنبالکننده فعال دارد. او با برندهای مشهوری از جمله سامسونگ، نیکون، مرسدس بنز و... همکاریهای نزدیک دارد و دنبالکنندههای او اکثراً از اوکراین، آلمان و امریکا هستند. پربازدیدترین عکسهایی که آلینا در صفحهاش به اشتراک میگذارد، مربوط به عکسهای سفرش هستند.
چیلر گیچیچی
چیلر مدیر یک سالن کنسرت بزرگ در دل استانبول است و نزدیک به 720 دنبالکننده در اینستاگرام دارد. او همکاریهای نزدیکی با محمتِ عکاس دارد و عکسهایی که به اشتراک میگذارد بیشتر محتوای سفر و مناظر طبیعی را شامل میشوند. دنبالکنندههای این اینفلوئنسر اینستاگرامی بیشتر از کشورهای ترکیه و امریکا هستند.
هوگو و کتی
دو میهمان آخرِ فَمتریپ اهل چین هستند و از آنجایی که اینستاگرام در چین فیلتر شده است، این اینفلوئنسرها در پلتفرمهای چینی مشغول به فعالیت هستند. کتی یک بلاگر سفر و متخصص رسانه در چین است و در پلتفرمهایی مانند ویبو، دوبان، ویچت و دویین رویهمرفته نزدیک به 1.1 میلیون دنبالکننده دارد و او نویسنده خوبی هم هست و تاکنون دوازده کتاب نوشته است که فروش خوبی هم داشتهاند. خبر خوب اینکه کتی قصد دارد بعد از فَمتریپ به ایران کتابی هم درباره این سفر بنویسد که با توجه به لغو روادید بین ایران و چین، میتواند گردشگران زیادی را از این کشور به ایران جذب کند.
هوگو هم مانند کتی در شبکههای اجتماعی چینی فعالیت میکند و حدود 2میلیون دنبالکننده در این پلتفرمها دارد. همکاریهای او با برندهای معروف باعث شده است هر روز بر تعداد مخاطبان او افزوده شود.
با توجه به اینکه این اینفلوئنسرها طیف مخاطبان گسترده و متنوعی را دارند، میتوان امیدوار بود که گردشگران بالقوه زیادی که هنوز برای سفر آینده خودشان تصمیم نگرفتهاند، با دیدن تجارب دستاول این افراد به فکر سفر به ایران بیفتند. درست است که در کنار زیباییهایی که از لنز دوربین این افراد در سرتاسر جهان مخابره خواهد شد، زشتیها و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی متعددی هم وجود دارد (که شاید بهتر باشد از طرق دیگری – و نه از لنز دوربین چند گردشگرِ پرمخاطب – به جهان مخابره شود) رویهمرفته میتوان گفت پروژه فمتریپ چیزی بهجز منفعت و افزایش آگاهی در مورد زیباییهای ایران و جذب گردشگران بیشتر در آینده به همراه نخواهد داشت.
گزارش از اسدالله حقانی
انتهای پیام/