آب‌های گرم مشگین‌شهر، ارمغان سبلان به گردشگران

کوه نیمه خاموش آتشفشانی سبلان بیش از 60 چشمه آبگرم در دل طبیعت مشگین شهر ایجاد کرده که هریک موجب حیرت گردشگران و مسافران شده است.

در دامنه کوه سبلان با ارتفاع 4811 متر، بیش از 110 چشمه آب گرم و سرد معدنی شناسایی‌شده است.

ظرفیتی که به تعبیر زمین شناسان در جهان کم‌نظیر بوده و اردبیل این پتانسیل خود را مدیون کوه زیبایی است که همچون عقابی بال گشوده است.

نزدیکی مشگین‌شهر به ارتفاعات سبلان موجب شده تا در گوشه گوشه این شهرستان آب‌های گرم معدنی از دل زمین جوشیده و بیننده را متحیر زیبایی خود سازد.

هرچند شهر سرعین به‌عنوان شهر چشمه‌های بهشتی شناخته می‌شود اما مشگین شهر نیز در تعدد و کیفیت آب‌های گرم معدنی خود جغرافیای قابل‌تأملی است. با این تفاوت که برخلاف شهر سرعین که چشمه‌های آب گرم در نزدیکی هم واقع‌شده، در مشگین‌شهر چشمه‌ها و مجتمع‌های آب گرم در محورهای گردشگری قرارگرفته است.

واقع‌شدن گرم‌ترین آبگرم کشور در مشگین‌شهر

نادر فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در این باره می گوید: «بیش از 60 دهنه چشمه آبگرم در این شهرستان واقع‌شده است.ازجمله مهم‌ترین آب‌های گرم موئیل سویی، قوتور سویی، شابیل سویی، یل سویی، دودوسویی، ایلاندوسویی، هاوارسویی، ملک سویی، آق سو، انزان سویی، مازافا سویی، نوری کندی سویی، چشمه گازدار کنگرلو و قوتورسویی موئیل است.یکی از مهم‌ترین آبگرم‌های این شهرستان در جنوب غربی آن واقع‌شده، قینرچه با دمای 86 درجه سانتی‌گراد است که از آن به‌عنوان گرم‌ترین آب‌معدنی کشور و حتی در گروه گرم‌ترین آب‌های معدنی جهان یاد می‌شود.»

او با تأکید بر اینکه خواص درمانی قینرچه به دلیل غلظت بالای گوگرد قابل‌توجه است، عنوان می کند: «به‌ویژه به‌منظور درمان بیماری‌های مفصلی، تسکین درد و کاهش تورم از این آبگرم استفاده می‌شود.برای استفاده مسافران دو مجتمع آب‌درمانی در کنار این آبگرم احداث‌شده که از تجهیزات لازم و استخرهای مجزا برای بانوان و آقایان برخوردار است.علاوه بر این امکانات اقامتی و تفریحی در پیرامون مجتمع‌ها واقع‌شده و همه‌ساله خیل عظیمی از گردشگران برای استفاده از آبگرم به این شهرستان سفر می‌کنند.»

لذت شنا در آبگرم هم‌زمان با پوشش برف

یکی دیگر از چشمه‌های آب گرم در این شهرستان قوتورسویی است که به تعبیر مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل خواص درمانی آن قابل‌توجه بوده و به‌عنوان گوگردی‌ترین آب‌معدنی شناخته‌شده است.

فلاحی می گوید: «قوتورسویی در ۲۴ کیلومتری شهر لاهرود و در ۴۹ کیلومتری مشگین شهر واقع‌شده و دمای چشمه آن 42 درجه سانتی‌گراد است. به دلیل گوگردی بودن خواص درمانی قابل‌توجهی دارد.»

با توجه به این که قوتورسویی یکی از قدیمی‌ترین استخرهای مورداستفاده توسط اهالی منطقه به شمار می‌رود. عملیات تعمیر و بهسازی آن آغازشده است.

همچنین مجتمع آب‌درمانی شابیل نیز در ۵۰ کیلومتری مشگین شهر و ۲۵ کیلومتری شهر لاهرود قرار دارد. چشمه شابیل که در دامنه قله ساوالان و در مسیر صعود به اون قرارگرفته، دمای ۴۹ درجه سانتی‌گراد و دبی پنج لیتر در ثانیه دارد. آب این چشمه در ردیف آب‌های معدنی اسید بیکربنات یا بیکربناته سدیک قرارگرفته و به خاطر وجود مقدار زیادی اسید بیکربنیک، از آب آن برای درمان بیماری‌های حرکتی، عصبی (درمان پادرد و کمردرد) استفاده می‌شود.

این آبگرم مبدأ حرکت به مناطق هوشنگ میدانی، جان‌پناه غربی صعود به قله، دریاچه طاووس گولی، دریاچه‌های آت گؤلی و جیران گؤلی، شیروان دره و ییلاقات دامنه سبلان است و به همین دلیل از سوی کوهنوردان مورد استقبال است.

واقع‌شدن آهن دارترین آبگرم در مشکین‌شهر

به گفته  فلاحی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل یکی دیگر از اعجازهای مشگین شهر آبگرم موئیل است که از آن به‌عنوان آهن دارترین آبگرم یاد می‌شود.چشمه آبگرم موئیل در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب مشگین شهر با بیش از هشت دهنه در ارتفاع ۲۳۰۰ متری و درجه اسیدی حدود پنج و دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد برای امراض عصبی واقع‌شده است.استخر سنتی در این منطقه احداث‌شده و عموماً به دلیل تأثیر مطلوب آبگرم در امراض جلدی و بیماری‌های پوستی موردتوجه است.»

او بابیان اینکه مجتمع سلامت، تندرستی و آب‌درمانی ملک‌سویی با مشارکت دهیاری روستای نمونه گردشگری موئیل در شهرستان مشگین شهر احداث‌شده است، عنوان می کند که این منطقه یکی از مقاصد سفر گردشگران استان اردبیل محسوب می‌شود.

وجود 11 مجتمع آب‌درمانی در مشگین شهر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل اعلام می کند: « در حال حاضر 11 مجتمع آب‌درمانی  و دو استخر سنتی در شهرستان مشگین شهر دایر است.سه مجتمع آب‌درمانی دیگر هم احداث شده است. ازجمله مجتمع‌های آبگرم با تجهیزات استاندارد مجتمع آبگرم نگین دودو است که در محل آبگرم سنتی احداث‌شده است. چشمه دودو در ۱۳ کیلومتری جنوب شهرستان مشگین‌شهر با دمای 45 درجه سانتی‌گراد واقع‌شده و برای درمان امراض عصبی مورداستفاده است.آبگرم‌های مشگین شهر محورهای گردشگری را شکل داده‌اند. آبگرم آخارباخار دودو یکی از جدیدترین آبگرم‌های مشگین شهر است که در نزدیکی آبگرم‌های قینرجه، موئیل و دودو قرارگرفته است.»

او تأکید می کند: «در این مسیر مجتمع آبگرم و استخر قاینار ساوالان (بانام سابق هاوار سویی) در قسمت جنوب شرقی منطقه گردشگری قینرجه و کمی بالاتر از روستای ناصرآباد، که به دیزو مشهور است نیز واقع‌شده است.علاوه بر این مجتمع وله زیر یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری است که در هشت کیلومتری مشگین شهر شامل سه استخر مجزای آب‌درمانی، سوئیت‌های اقامتی و دیگر امکانات رفاهی است و آب گرم موردنیاز آن از طریق چشمه‌های آبگرم معدنی ایلاندو تأمین می‌شود.»

چشمه‌های آبگرم سبلان اعجازی در دل طبیعت است که خستگی از تن مسافران زدوده و خاطره‌ای ماندگار را بر جای می‌گذارد. تمایز را با سفر به مشگین شهر لمس کنید.

*گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/

کد خبر 1398073025

برچسب‌ها