جایگاه فوتبال ملی در بازتعریف هویت ملی

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: «جایگاه فوتبال ملی در بازتعریف هویت ملی در کنار آیین‌هایی مانند نوروز، یلدا، رمضان، محرم و ... آنچنان بالا است که همه گروه‌های اجتماعی سعی دارند در آن مشارکت داشته و در تولید معانی ملی مرتبط با فوتبال همکاری کنند.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نخستین نشست مشترک «مردم‌شناسی فوتبال؛ فوتبال از ایران تا جهان» در چارچوب همکاری‌های پژوهشکده مردم‌شناسی با خانه فرهنگ گیلان برگزار شد.

علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی در این نشست به بحث درباره کارکردهای فوتبال در ایران و جهان  پرداخت.

 او نخست فوتبال را به مثابه یک پدیده تام اجتماعی در مباحث و نظریه‌پردازی‌های علوم اجتماعی به بحث گذاشت و جایگاه آن را در کشورهایی مثل برزیل، آرژانتین، ژاپن، آفریقای جنوبی و کشورهای دیگر مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.

حسن‌زاده در ادامه به مرور فرهنگ هواداری فوتبال در ایران پرداخت و دوره‌های  گفتمانی ظهور فرهنگ هواداری را مورد توجه قرار داد.

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی افزود: «در آغاز، در جهان فرهنگ هواداری فوتبال امری پاتولوژیک تلقی می‌شد و گونه‌ای از انحراف از معیارها و استانداردهای فرهنگی بود، اما در گفتمان‌هایی که از دهه 80 شکل گرفت، فرهنگ هواداری فوتبال به عنوان بخشی از فرهنگ جوانان و شکلی از خرده فرهنگ‌ها مورد شناسایی قرار گرفت.»

حسن‌زاده با بیان اینکه در ایران فرهنگ فوتبال یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای فرهنگ جوانان را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: «جایگاه فوتبال ملی در بازتعریف هویت ملی در کنار آیین‌هایی مانند نوروز، یلدا، رمضان، محرم و ... آنچنان بالا است که همه گروه‌های اجتماعی سعی می‌کنند در آن مشارکت داشته و در تولید معانی ملی مرتبط با فوتبال همکاری کنند.»

در تدوام نشست‌های مشترک پژوهشکده مردم‌شناسی با خانه فرهنگ گیلان، نشست‌هایی در زمینه معرفی آثار و پژوهش‌های انجام شده در پژوهشکده مردم‌شناسی مرتبط با حوزه فرهنگی گیلان، نمایش فیلم‌های پژوهشکده مردم‌شناسی (علم آرزوها و آق قویون)، نقد کتاب، مردم‌شناسی مرگ و نمایشگاه عکس و عروسک در چارچوب برنامه‌ریزی‌ها در آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398080122

برچسب‌ها