آمادگی ایران برای انتقال تجارب صنایع‌دستی به عمان

دکتر مونسان در  سومین روز سفر به عمان با رئیس سازمان صنایع‌دستی این کشور دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان امروز یکم آبان 1398 در دیدار با عایشه بنت خلفان السیابیه رئیس سازمان صنایع دستی عمان با اشاره به روابط خوب و دیرینه دو دولت و ملت ایران و عمان اظهار کرد: «رهبران دو کشور مایل به تعمیق هر چه بیشتر این روابط هستند. اکنون روابط  خوبی در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی میان دو کشور وجود دارد و امیدوارم این سفر موجب گسترش بیشتر این مراودات باشد.»

مونسان افزود: « در ایران حدود 300 رشته صنایع دستی داریم که شما از بخش زیادی از آن مطلع هستید و ما آمادگی کامل برای انتقال تجارب متقابل داریم. همچنین برای آموزش صنایع دستی گروه های مورد نیاز شما را در ایران داریم.»

او با تاکید بر اینکه یکی از مواردی که گردشگری را افزایش می دهد، رونق صنایع دستی است، ادامه داد:« ایران آمادگی برپایی نمایشگاه‌های خوبی در عمان بة‌ویژه در ایام جشن پادشاهی و ملی را دارد. اکنون نمایشگاه کوچکی از شهر شیراز در هتل بستان مسقط برپاست که امیدوارم از آن بازدید کنید.»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در پایان سخنان خود با دعوت از رئیس سازمان صنایع دستی عمان برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران یادآور شد: «سال گذشته، ایران رتبه اول ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی را به خود اختصاص داد. چند ماه دیگر هم نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را در ایران خواهیم داشت که بخشی از آن به صنایع‌دستی اختصاص دارد. از شما برای بازدید و شرکت در بخش صنایع دستی این نمایشگاه دعوت می‌کنم. در این نمایشگاه وزیر گردشگری عمان نیز حضور خواهد یافت.»

استقبال از حضور فعالان صنایع‌دستی ایران در جشن روز ملی عمان

عایشه بنت خلفان السیابیه، رئیس سازمان صنایع‌دستی عمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و حسنه دو کشور ایران و عمان گفت: «اطلاع داریم که در ایران به صنایع دستی توجه زیادی می‌شود و در عمان نیز سلطان قابوس اهتمام ویژه‌ای به این موضوع دارد. سلطان قابوس در سال 2003 ، سازمان صنایع دستی را تاسیس کرد و 10 سال پس از افتتاح این سازمان، دانشگاه صنایع دستی عمان را افتتاح کرد.»

او تصریح کرد: «از حضور فعالان صنایع دستی ایران در جشن روز ملی عمان استقبال می کنیم.»

عایشه بنت خلفان با اشاره به همکاری‌های گذشته عمان با ایران در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: «در سفری که چندی پیش به ایران داشتم، تفاهم‌نامه‌ای را با همتای ایرانی خود امضا کردم. در این سفر مقرر شد، فعالان صنایع‌دستی اقدام به تبادل نظر و سفرهای متقابل  و در نمایشگاه‌های یکدیگر شرکت کنند که در سال 2018 فعالان صنایع دستی ایران در نمایشگاه عمان شرکت کردند.»

او افزود: «عمان مفتخر به نایب‌رئیسی صنایع‌دستی غرب آسیا و عضو شورای جهانی صنایع‌دستی است و سه جایزه از سه شهر صنایع دستی مشهد، کاشان و همدان دریافت کرده‌ است. ما در رشته مسگری از تجارب ایران بسیار استفاده کرده و از مربیان ایرانی در زمینه آموزش صنایع مس و قلم‌زنی بهره برده‌ایم. همچنین آموزش گلاب‌گیری را از ایرانیان فراگرفتیم که تجهیزات آن در عمان کاملا ایرانی است.»

رئیس سازمان صنایع‌دستی عمان این دیدار با بیان اینکه از حضور فعالان صنایع دستی ایران در جشن روز ملی استقبال می کنیم، اظهار کرد: «ما علاوه بر وارد کردن تجهیزات کارخانه‌ای گلاب‌گیری، بوته‌های گل هم از ایران و کاشان وارد کرده‌ایم و مایلیم با همکاری ایران، مزارع گل گلاب‌گیری را بهینه کنیم.»

او در پایان با اظهار خوشحالی از سفر دکتر مونسان به کشور عمان گفت: «امیدواریم با این سفر شما شاهد افزایش روزافزون همکاری‌های دو کشور ایران و عمان در حوزه صنایع دستی باشیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 139808015

برچسب‌ها