دندان انسان نئاندرتال کرمانشاه در ردیف 10 کشف اخیر جهان قرار گرفت

مجله باستان‌شناسی آمریکا در آخرین شماره سال 2019، دندان انسان نئاندرتال غار وزمه کرمانشاه را در ردیف 10 کشف اخیر جهان قرار داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، این مجله بین‌المللی دندان نئاندرتال یافت شده در غار وزمه کرمانشاه را که نتایج پژوهش‌های جدید آن در سال جاری توسط تیمی متشکل از پژوهشگران موزه ملی ایران، چند موزه و دانشگاه فرانسوی و ایرانی منتشر شده را به عنوان یکی از 10 کشف اخیر باستان‌شناسی و دیرین‌انسان‌شناسی ذکر کرده است.

 در صفحه معرفی این کشفیات جدید در خصوص دندان غار وزمه کرمانشاه آمده است: «دندانی که چند دهه پیش در کوه‌های زاگرس پیدا شده بود و تصور می‌شد مربوط به انسان مدرن باشد، متعلق به کودک نئاندرتالی بوده که بین 70 تا 40هزار سال پیش می‌زیسته است.»

 بررسی دوباره این دندان با تکنیک‌های مدرن امکان این شناسایی و گاهنگاری را فراهم کرده است. محققان می‌گویند: «این نخستین شواهدی است که نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها در ایران کنونی می‌زیسته‌اند. این گونه، پیش از انقراضش در 40هزار سال قبل، در بخش‌های بزرگی از اروپا و غرب آسیا می‌زیسته است.»

این دندان آسیای کوچک که در اواخر دهه 70 شمسی در غار وزمه کشف شد، مربوط به کودک نئاندرتالی است که در زمان مرگ، بین شش تا 10سال سن داشته است. در بررسی این دندان که از طریق برش‌نگاری پرتو ایکس با دستگاه تصویربرداری سه‌بعدی میکرو سی‌تی انجام شد، تصویر سه‌بعدی مینا و عاج دندان تهیه و بر اساس مطالعه و اندازه‌گیری آن مشخص شد که این دندان مربوط به انسان نئاندرتال است. دندان وزمه نخستین مدرک قطعی از وجود انسان نئاندرتال در ایران است و معرفی آن در سال جاری توسط پژوهشگران، توجه رسانه‌های جهان را به جایگاه مهم ایران در عرصه پژوهش‌های باستان‌شناسی و دیرین‌انسان‌شناسی جلب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398080415

برچسب‌ها