جریان آب در قلب تپنده گردشگری اهواز

عبور بزرگ‌ترین رودخانه ایران از اهواز هرگونه سرمایه‎گذاری برای توسعه پایدار گردشگری در این کلانشهر را با رعایت ملاحظات زیست‎محیطی و ایجاد زیرساخت‎های مورد نیاز، در دو سوی این معبر آبی توجیه‎پذیر می‎کند.

 اقدامات و تلاش‌‎های انجامگرفته برای احیای گردشگری آبی در اهواز به دلیل عدم تعریف مسیر مناسب و شناخت جاذبهها و نیز اتصال مسیر گردشگری آبی اهواز به شهرستان کارون، تقریبا به چند کشتی تفریحی کوچک و قایقسواری در فصل بهار خلاصه شده است.

آری؛ آب، قطعه فراموششده از پازل گردشگری اهواز است که به دلیل کمتوجهی در سالهای اخیر، کمتر به عنوان ظرفیت گردشگری دیده شده است؛ البته عدم همکاری بعضی از دستگاههای دولتی در صدور مجوز فعالیت و یا ابهام در دستورالعملهای موجود و سختگیری عده دیگری باعث شده که این ظرفیت که یکی از مهم‌ترین ظرفیتهای گردشگری در اهواز است عملاً بصورت معطل و بلااستفاده باقی بماند.

مسیری طولانی در حوزه شهر اهواز که ساحلی به طول تقریبی 50 کیلومتر را در دو طرف رودخانه به وجود آورده است، تهیه بستههای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری رودخانهای و دعوت سرمایهگذاران علاقه‌مند به ورود به این بخش، قطعاً به اصلاح این زیرساخت مهم گردشگری در قلب خوزستان کمک شایانی خواهد کرد .

این ظرفیت مهم آبی، علاوه بر این‎که در بالادست شهر اهواز، روستاهای گردشگری کوت سیدشریف و کوت سیدسلطان را به‎وجود آورده، در پائیندست نیز، مزارع و روستاهای بهرعلوه و امالطمیر را با جاذبههای بکر و زیبا در شرق و غرب تشکیل داده است که نیاز به معرفی تخصصی و هدفمند دارند تا فعالیت گردشگری آبی دارای توجیه اقتصادی شود .

گردشگری آبی یکی از گردشگری‎های جذاب در سطح جهان است که نیاز به فعال کردن کارگروههای مرتبط با این نوع گردشگری را میطلبد؛ تدوین آئیننامه فعالیت تأسیسات گردشگری آبی و دستورالعمل ساماندهی شناگاهها، از جمله  اقداماتی است که به منظور توسعه قانونمند این نوع گردشگری، در کشور تصویب و ابلاغ شده و پیگیری لازم برای اجرای مفاد این دستورالعملها در دستورکار قرار گرفته است.

احداث فضاهای پذیرایی، ایستگاه قایقرانی، سکوی ماهیگیری با قلاب، راهاندازی ورزشهای آبی، ایجاد مجموعههای گردشگری ساحلی و نیز فضاهای پشتیبان گردشگری آبی در مجاورت رودخانه، از جمله ظرفیتهایی هستند که قابلیت سرمایهگذاری دارند و در دستور کار معرفی و ارائه به فعالان اقتصادی حوزه گردشگری قرار گرفتهاند.

گردگشری آبی، در صورت تعریف درست و انجام فعالیتهای فرهنگی گسترده در راستای ترغیب مردم شرق و غرب رودخانه کارون، باعث ایجاد اشتغال پایدار برای هزاران نفر خواهد بود.

 

*معاون برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان

انتهای پیام/

کد خبر 139808046

برچسب‌ها