برنامه‌ریزی برای صنایع‌دستی از ابتدای زنجیره تولید تا فروش با نگاه تجاری‌سازی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور شب گذشته 16 آبان 1398 در ویژه‌برنامه جشنواره ملی فرهنگ اقوام در شبکه افلاک استان لرستان حضور یافت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ابتدای این برنامه با اشاره به سفر خود به استان لرستان و جاذبه‌های بی‌نظیر این استان گفت: «به‌عنوان یک ایرانی به خود می‌بالم که در کشوری زندگی می‌کنم که ظرفیت‌های مختلف آن به‌خصوص در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استانی مثل لرستان تا این اندازه بالاست.»

او افزود: «بهانه سفر من به لرستان بازدید از جشنواره ملی فرهنگ اقوام لرستان است که از 16 تا 20 آبان‌ماه در کنار دژ تاریخی و باشکوه قلعه فلک‌الافلاک در حال برگزاری است.»

محمودیان با اشاره به حضور 27 استان کشور با قابلیت‌ها و توانمندی‌های مختلف در این جشنواره تصریح کرد: «این جشنواره در این سطح و به صورت ملی با این توانمندی‌ها و وسعت برای اولین بار است که در لرستان برگزار می‌شود.»

او در خصوص برنامه‌های معاونت صنایع دستی برای ارتقای این صنعت اظهار داشت: «برای صنایع‌دستی از ابتدای زنجیره تولید تا فروش با نگاه تجاری‌سازی برنامه‌ریزی شده است.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی را یکی از هدف‌گذاری‌های این وزارتخانه دانست و افزود: «یکی از مزیت‌های اشتغال در صنایع‌دستی نیاز به سرمایه کم برای ایجاد کسب و کار پایدار نسبت به بقیه کسب‌و‌کارهاست.»

او تعداد بازارچه‌های دائمی فروش صنایع‌دستی استان را چهار مورد برشمرد و تاکید کرد که قطعا این تعداد بازارچه کفایت فروش محصولات 52 رشته صنایع‌دستی استان را ندارد، بنابراین ایجاد بازارچه‌های فروش صنایع‌دستی، سایت‌های تجارت الکترونیک و ترویج صنایع‌دستی با ابزار و روش‌های مختلف یک ضرورت به‌نظر می‌رسد.

محمودیان وظایف اصلی معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت دانست و تصریح کرد: «ما به‌عنوان دولت در سیاست‌گذاری موظف هستیم برای تسهیل کسب‌و‌کار، برای فرصت‌سازی به‌جهت اشتغال و رونق اقتصادی برای ذی‌نفعان این حوزه که بالغ بر 2میلیون نفر را شامل می‌شود فعالیت کنیم.»

او افزود: «در طرح تجاری‌سازی که با اولویت در سال 97 آغاز شده است، در جهت پیشبرد طرح شبکه‌سازی تمامی زنجیره تولید، آموزش، ترویج و فروش صنایع‌دستی مدنظر قرار گرفته است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور میزان صادرات صنایع‌دستی را بر اساس آمار گمرکات کشور را 289 میلیون دلار دانست و گفت: «این در حالی است که بخش اعظمی از صادرات صنایع‌دستی به صورت چمدانی است که روشی برای سنجش آن وجود ندارد.»

او  طرح خانه ایرانی را یکی از طرح‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جهت ترویج و فروش صنایع‌دستی دانست و اظهار داشت: «در این طرح، تمامی وسایل خانه حتی‌الامکان از محصولات صنایع‌دستی استفاده خواهد شد.»

محمودیان با تاکید بر حرکت در جهت ثبت جهانی شهرهای ملی گفت: «در سال گذشته ایران در زمینه ثبت شهرها و روستاها با فاصله زیاد مقام اول جهان را کسب کرد.»

او در خصوص ثبت بروجرد به‌عنوان شهر جهانی ورشو نیز گفت: «حضور بنده و تیم کارشناسی وزارتخانه در جهت رفع نواقص و کارهای اصلاحی و تکمیلی به‌منظور کمک به جهانی شدن این شهر است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398081718

برچسب‌ها