نمایشگاه لباس‌ها و دست‌بافته‌های سنتی روسیه در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران

نمایشگاه لباس‌ها و دست‌بافته‌های سنتی روسیه، صبح امروز 19 آبان هم‌زمان با روزهای فرهنگی روسیه در ایران در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، در نمایشگاه لباس‌ها و دست‌بافته‌های سنتی روسیه، هنر توربافی از استان ولوگدا کشور روسیه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نمایش گذاشته شده‌است.

این نمایشگاه توسط پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پاول استپانوف، معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه افتتاح شد.

محمودیان درباره برپایی این نمایشگاه به خبرنگار میراث آریا گفت: «این نمایشگاه به صورت تک‌رشته‌ای در هفته فرهنگی روسیه برگزار می‌شود. اصولاً از برگزاری چنین نمایشگاه‌ها یا هفته‌های فرهنگی بسیار استقبال می‌کنیم، به‌دلیل اینکه ابزاری در راستای تعمیق روابط فرهنگی و هنری دو کشور است.»

او با تاکید بر اینکه مردم روسیه صنایع‌دستی ایران را بسیار دوست دارند، افزود: «کشوری مثل روسیه یکی از بازارهای هدف صنایع‌دستی کشور ماست و در تمامی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی که در کشور روسیه برگزار می‌کنیم با استقبال بسیار زیادی از جانب بازدیدکنندگان و خرید خیلی خوبی از سوی آنها مواجه می‌شویم.»‌

محمودیان افزود: «امروز صحبت‌هایی با معاون وزیر فرهنگی روسیه در راستای تعمیق روابط فرهنگی داشتیم که شامل برگزاری نمایشگاه‌ها و اعزام هیئت‌های تجاری برای رویدادهای فرهنگی هنری است تا بتوان فاصله‌ها را کمتر کرد و فارغ از مناسبات سیاسی از حوزه هنر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با پیشینه چندهزار ساله به عنوان هنر ملی بهره برد و از طریق هنر برای نزدیک شدن مردم روسیه و ایران استفاده کرد. با چنین رویدادهای فرهنگی می‌توانیم روابط خود را در حوزه‌های فرهنگی و متعاقب آن اقتصاد هنر و هنرهای سنتی مستحکم‌تر کنیم.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره تاریخچه هنر توربافی در کشور روسیه گفت: «توربافی یکی از هنرهای قدیمی کشور روسیه است که توسط زنان در این کشور انجام می‌شود و غالبا از نقوش قدیمی، بناها و کلیساهای قدیمی خود در توربافی استفاده می‌کنند.»

او افزود: «بسیاری از زنان در روسیه توربافی می‌کنند و چون هنر بسیار ظریفی است و زمان زیادی می‌برد، اغلب به صورت تابلوهای نفیس و فاخر به نمایش درمی‌آِید. همچنین به صورت لباس فاخر برای زنان یا به صورت رانر، روتختی و رومیزی که کارهای نفیس و فاخری در حوزه صنایع‌دستی کشور روسیه به حساب می‌آید، نیز بافته می‌شود.»

نمایشگاه دست‌بافته‌های سنتی روسیه (هنر توربافی از استان ولوگدا) در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از 19 تا 22 آبان در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برپا شده‌است.

انتهای پیام/

کد خبر 139808198

برچسب‌ها