زلزله ایذه آسیبی به بناهای تاریخی خوزستان وارد نکرده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: «زمین‎لرزه جمعه‌شب در ایذه هیچ آسیبی به بناهای تاریخی این شهرستان وارد نکرده است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، سیدحکمت‌الله موسوی امروز شنبه 9 آذر 98 اظهار کرد: «پس از وقوع زلزله شب گذشته، مسئولان شهرستان ایذه از آثار و بناهای تاریخی و سطح شهر بازديد کردند و بررسی‌ها نشان می‌دهد خسارتی به اين آثار وارد نشده است.»

او تأکید کرد: «همچنین پس از ارزیابی هیئت اعزامی به مناطق زلزله‌زده، نتیجه حاصل از ارزیابی تیم اعزامی حاکی از این است که بناهای تاریخی مناطق زلزلهزده آسیب ندیده‌اند.»

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۹ در مقیاس ریشتر جمعه شب (8 آذر 98) ساعت 20:50 شهرستان ایذه واقع در شرق استان خوزستان را لرزاند.

بنا به اعلام موسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران، اين زمينلرزه در مشخصات 49.85 طول جغرافيايي و 32.03 عرض جغرافيايی و در عمق 19 کیلومتری زمین رخ داده است.

بعد از این زمین‌لرزه، زلزله‌های دیگری  نیز در ساعات 21:00، 22:30 و 22:40 با بزرگی کمتری رخ داده‌اند. به گزارش مرکز لرزهنگاری کشور آخرین زلزله در ساعت 06:20 صبح شنبه بوده است.

ایذه، از شهرهای بختیاری‌نشین در شمال شرقی استان خوزستان است که به عنوان پایتخت بختیاری شناخته می‌شود. این شهر مرکز شهرستان ایذه در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن با توجه به پژوهش‌های انجامشده و وجود آثار و سنگ‌نبشته‌های باستانی مربوط به دوران ایلامیان است. آثار ایلامی (کولفرح، شهسوار، اشکفتسلمان، خونگاژدر) و آثار اشکانی (شمی، شیمن، شیوند، یارعلیوند، کمالوند و تندیس مرد پارتی در موزه ملی ایران، ارگ اتابکی، بنای اتابکان اشکفتسلمان، پل پاپیلا سوسن و ... ) از مهمترین آثار ایذه هستند. نام قدیمی این شهر در زمان اتابکان مالامیر (مالِمیر) بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139809099

برچسب‌ها