کتاب «پژوهشی بر عقدنامه‌های دوره قاجار » کتاب سال استان زنجان شد

در اولین دوره جایزه کتاب سال زنجان در بخش تاریخ کتاب «پژوهشی بر عقدنامه‌های دوره قاجار» تالیف پرستو قاسمی اندرود برگزیده شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، ۱۱ آذر ۱۳۹۸، در آیین تجلیل از برگزیدگان نخستین کتاب سال زنجان، اثر پرستو قاسمی، مسئول امور موزه‌های این استان در بخش تاریخ به‌عنوان کتاب سال انتخاب شد.

در نخستین دوره جایزه کتاب سال زنجان از میان ۴۶ عنوان کتاب در داوری اولیه، هفت عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت که از این میان پنج عنوان کتاب برگزیده شد. داوری این دوره را ۲۰ تن از اساتید برجسته کشور بر عهده داشتند.

کتاب «پژوهشی بر عقدنامه‌های دوره قاجار زنجان» بر مبنای پژوهش و بازخوانی 71 عقدنامه توسط پرستو قاسمی اندرود کارشناس ارشد باستان‌شناسی و مسئول امور موزه‌های استان زنجان تالیف شد و توسط نشر نیکان کتاب به چاپ رسید.

پرستو قاسمی، مولف و مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی زنجان در خصوص این کتاب گفت: «این کتاب نخستین پژوهش انجام شده در زمینه عقدنامه‌های زنجان در دوره قاجار است که گردآوری این اسناد از سال 1388 تا سال جاری با همکاری 19 نفر از دارندگان اسناد خانوادگی انجام شده است.»

او درباره قدمت عقدنامه‌های مورد مطالعه در این اثر اظهار کرد: «قدیمی‌ترین عقدنامه مورد مطالعه مربوط به سال 1213 هجری قمری و جدیدترین آن مربوط به سال 1344 هجری قمری است. در این مطالعه 71 عقدنامه دوره قاجار و دو عقدنامه دوره پهلوی اول که با سبک نگارش دوره قاجار کتابت شده بود مورد پژوهش و بازخوانی قرار گرفت.»

قاسمی ادامه داد: «از بین این اسناد 96 مهر از شاهدان عقود شناسایی و در بخشی از کتاب معرفی شده‌اند.»

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی زنجان با اشاره به ارزش بالای اسناد خطی در میراث فرهنگی، عنوان کرد: «اسناد خطی جزو میراث گران‌بهای مکتوب ما هستند که از جهات ادبی، هنری، حقوقی و... بسیار ارزشمند هستند لذا مطالعه و پژوهش انجام شده بر این‌گونه اسناد بسیار مهم بوده و می‌تواند بسیاری از حقایق تاریخی گذشته را برای ما روشن کند.»

از این نویسنده در سال 94 کتاب «فرامین دوره قاجار دارالسعاده زنجان» به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398091122

برچسب‌ها