برگزاری جلسه هم‌اندیشی شروع همکاری‌های تخصصی پایگاه‌های میراث‌فرهنگی ایران و ایتالیا

جلسه هم‌اندیشی شروع همکاری‌های تخصصی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه پایگاه‌های میراث‌فرهنگی ایران و ایتالیا روز دوشنبه 18 آذر 98 در معاونت میراث‌فرهنگی کشور برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، در این نشست ضمن ارائه دیدگاه‌های هیئت هشت نفری متخصص اعزامی از ایتالیا به استراتژی‌های وزارتخانه در خصوص همکاری‌های فرابخشی و بین‌المللی پرداخته شد.

طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در این نشست گفت: «هدف از همکاری‌های مشترک، توسعه پایدار، حفاظت از آداب و سنن، میراث‌فرهنگی و میراث ناملموس است. آنچه در هر منطقه باید در نظر داشت، توجه به پتانسیل‌های طبیعی مناطق مختلف و تلاش برای اشتغال‌زایی برای جامعه محلی در جهت توسعه پایدار در هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.»

فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز در این جلسه گفت: «سابقه طولانی روابط دو کشور ایران و ایتالیا به کهن‌سالی تمدن و فرهنگ این دو سرزمین اشاره دارد. مناسبات این دو کشور به هزاره‌های پیشین بازمی‌گردد و تا امروز نیز این همکاری در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و اعزام هیئت‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... ادامه دارد.»

او افزود: «در راستای ادامه همکاری‌های ایران- ایتالیا و با پیشنهادهایی که از سوی سفارت ایتالیا به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داده شده است به تعریف پروژه‌هایی در زمینه‌های مختلف فعالیت این وزارتخانه در سه فاز پرداخته‌ایم.»

عزیزی تصریح کرد: «فاز نخست شامل بازدید میدانی از تعدادی از آثار میراث جهانی کشور و آثار در فهرست انتظار میراث جهانی  در پنج استان کشور برای آشنایی هیئت با بخشی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران به‌ شکل یک محور فرهنگی انجام می‌گیرد.»

مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث ملی و جهانی بیان کرد: «با توجه به تنوع آثار ایران شامل 24 اثر در فهرست میراث جهانی و قرارگیری این آثار در گستره بزرگی از کشور، هیئت اعزامی از آثار، شهرها و روستاهای مختلفی با تنوع اقلیمی متفاوت بازدید خواهند کرد.»

او افزود: «فاز دوم که از 25 آذر و پس از اتمام سفر این هیئت انجام خواهد شد، به برگزاری جلسات هم‌اندیشی برای دستیابی به توافقات مشترک و مشخص کردن پروژه‌های منتخب و پایلوت اختصاص دارد. همچنین فاز سوم پس از انتخاب پروژه پایلوت انجام می‌شود و عملیات طراحی و اجرایی آن کلید می‌خورد.»

در این راستا، دی جیاچینتو رئیس بخش اقتصادی و بازرگانی سفارت ایتالیا گفت: «این پروژه از فاز اول تا فاز سوم به مدت یک سال همکاری نزدیک ایران و ایتالیا را به همراه خواهد داشت و با همکاری شرکت‌های تعاونی ایتالیایی به منظور یاری ایران در تسریع حرکت به سوی توسعه پایدار رقم می‌خورد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398092052

برچسب‌ها