نشست جمع‌بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری برگزار شد

نشست جمع بندی تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با حضور علیرضا رحیمی مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت گردشگری، مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری، نمایندگان ذی‌نفعان بخش خصوصی و دولتی امروز شنبه 23 آذر 98 برگزار شد.  

به گزارش خبرنگار میراث آریا، علیرضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی گردشگری در این نشست گفت: «این سومین بار است که برنامه توسعه ملی گردشگری تهیه می‌شود، امروز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این سمت می‌رود که برای گردشگری یک برنامه جامع داشته باشد و به همین دلیل بنا داریم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.»

او افزود: «امیدواریم همه دست اندرکاران حوزه گردشگری در این مسیر همراه ما باشند تا این برنامه تهیه و اجرایی شود، در این مرحله چهارچوب اولیه این برنامه با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو تهیه می شود.»

رحیمی ادامه داد: «مشاور سازمان جهانی گردشگری در یک هفته گذشته پس از دیدار با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون گردشگری، با ذینفعان بخش خصوصی هم دیدار کردند، همچنین از ظرفیت های استانها بازدید کردند و امروز برای جمع بندی این سفر، این جلسه برگزار شده است.»

تعریف نگرش پایدار برای گردشگری ایران

مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری در این نشست گفت: «با تلاش و همکاری معاونت گردشگری توانستیم یک ایده از مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران بگیرم.»

او ادامه داد: «در این هفته ما با برخی چالش‌ها و موانع آشنا شدیم، ماموریت ما بروزرسانی برنامه جامع گردشگری ایران است و نشست‌ها و گفت‌و‌گوهایی با ذی‌نفعان گردشگری داشتیم.»

نوتاریانی افزود: «5 جلسه با بیش از 60 نفر از دست‌اندرکاران گردشگری ایران در این هفته برگزار شد، اطلاعاتی در این سفر به دست آوردیم و این اطلاعات نقشه راه ما در این برنامه خواهد بود.»

او تصریح کرد: «لازم است در مرحله اول چند سوال مهم را پاسخ بدهیم اینکه کجا هستیم، به کجا می‌خواهیم برویم و چگونه قرار است به این اهداف برسیم، می خواهیم اهدافی را برای بازاریابی و فرصت های گردشگری تعریف کنیم.»

مشاور سازمان جهانی گردشگری اظهار کرد: «می‌خواهیم یک نگرش پایدار برای گردشگری ایران تعریف کنیم، همچنین ایجاد توسعه هماهنگ برای همه بخش های گردشگری از دیگر اهداف ماست، یکی دیگر از برنامه ها این است که ساختارها، خدمات و استاندارد زیرساخت های گردشگری را ارتقا دهیم.»

نوتاریانی افزود:«ایجاد چهارچوب مناسب بین بخش دولتی و خصوصی برای توسعه پایدار گردشگری از دیگر اهداف این برنامه است، این دومین بازدید من از ایران بود که به صورت فشرده و کوتاه انجام شد.»

او افزود: «تلاش کردیم اطلاعات مفیدی را در این سفر جمع‌آوری کنیم، میزبانی ایرانی ها یک نکته مهم است که دارای گرمترین میزبانی در دنیا هستند، گردشگری ایران به خاطر جاذبه های فرهنگی و تاریخی در دنیا شناخته می شود، همچنین ایران دارای جاذبه های بسیاری در حوزه طبیعی است و البته آشپزی و مکان های مذهبی ایران را نباید فراموش کرد.»

مشاور سازمان جهانی گردشگری ادامه داد: «در حال حاضر در ایران قیمت‌ها رقابتی‌تر شده است، تمام بخش‌های حمل و نقل به نظر می‌رسد کیفیت خوبی دارد، اما در حوزه مناطق روستایی، حمل و نقل یک چالش است، در موضوع اقامت، ایران دارای تنوع شده است و این بسیار مهم است.»

تصویر واقعی ایران باید به دنیا معرفی شود

نوتاریانی با اشاره به نقاط ضعف، اضافه کرد: «تصویری که از ایران در دنیا وجود دارد، قوی نیست، بازاریابی در حوزه گردشگری وضعیت خوبی ندارد، گردشگران در ایران مشکلاتی برای جابجایی پول دارند، تمرکز در حوزه گردشگری داخلی است و محصولات گردشگری برای گردشگران خارجی به میزان کافی وجود ندارد، محصولات گردشگری سنتی هستند و با گردشگری مدرن همخوانی ندارد.»

او گفت: «مقاصدی داریم که گردشگران زیادی دارند و به نظر می رسد توزیع گردشگران به خوبی انجام نمی شود، ابزارها برای مدیریت گردشگری به درستی فعالیت نمی کند، قیمت براساس تقاضا و فصل مدیریت نمی شود، وجود زباله در سایت های گردشگری هم از دیگر نقاط ضعف است.»

نوتاریانی اظهار کرد: «کیفیت مدیریت سایت های تاریخی در برخی مناطق ضعیف است، این نقاط ضعف باید برطرف شود، چراکه وجود این ضعف ها می تواند تجربه خوب گردشگران را از این ببرد.»

مشاور سازمان جهانی گردشگری اظهار کرد: «اجرای موسیقی سنتی در مکان های اقامتی از سوی جوانان یک نقطه مثبت بود و باید استفاده از میراث معنوی و سنتی در مسیر بازدید گردشگران افزایش پیدا کند.»

او یادآور شد: «ایران یک کشور امن است و ما باید این پیام را به جهان برسانیم، این یک موضوع بسیار مهم است، برخی سوالاتی که باید به آنها پاسخ داده شود این است که چقدر گردشگر داریم، گردشگران از کجا می آیند، چقدر در ایران می مانند، چکار باید بکنیم که بیشتر در ایران بمانند، این گردشگران چه چیزی را دوست دارند، از جمله این سوالات است.»

نوتاریانی تصریح کرد: «باید در مرزها دفاتری برای ارائه اطلاعات به گردشگران ایجاد شود، باید با استفاده از بازاریابی، تعداد گردشگران افزایش پیدا کند و ماندگاری آنها هم افزایش یابد، 95درصد گردشگری ایران داخلی است و بازار بین المللی گردشگری ایران هم از کشورهای همسایه تشکیل شده است.»

مشاور سازمان جهانی گردشگری گفت: «مهمترین بخش گردشگری ایران، بخش فرهنگی و تاریخی است، گردشگری مذهبی در رده دوم است، گردشگری سلامت و درمان در رده بعدی است، گردشگری تجاری هم در این رده بندی جا دارد و طبیعت گردی هم در این رتبه بندی وجود دارد.»

او گفت: «ایران کشور بزرگی است و دیدن همه جای این کشور یک چالش بزرگ است، ایران در حوزه میراث ناملموس بسیار غنی است اما متاسفانه این بخش در سفر گردشگران گنجانده نمی شود، در حوزه گردشگری غذا هم ایران بسیار غنی است واستان گیلان در این حوزه از همه شهرها مشهورتر است، باید از این ظرفیت استفاده شود، برخی غذاهای ایران با غذاهای کشورهای همسایه مشابه است، ایران می تواند یک جشنواره با همکاری و همراهی کشورهای همسایه در این بخش داشته باشد.»

او یادآور شد: «استفاده از بخش گردشگری روستایی و غذاهای ارگانیک هم می تواند یک تجربه موفق برای گردشگران باشد، همچنین استفاده از آب های گرم معدنی برای گردشگران بسیار جذاب است.»

لزوم افزایش همکاری بین بخش خصوصی و دولتی گردشگری

نوتاریانی تصریح کرد: «همکاری بین بخش خصوصی و دولتی باید افزایش پیدا کند، این موضوع برای هماهنگی بیشتر اهمیت دارد، تمرکز باید برای هماهنگی و همکاری بیشتر باشد، باید اولویت بندی صورت گیرد و تمام اجزای این زنجیره تولید ارزش در حوزه گردشگری کنار هم کار کنند.»

مشاور سازمان جهانی گردشگری افزود: «لزوم داشتن تعهد بین اجزای گردشگری باید در این برنامه 10 ساله گنجانده شود، همه صاحبنظران حوزه گردشگری برای بهره وری بیشتر باید کنار هم قرار گیرند، باید ارتباط میان طرفین افزایش پیدا کند.»

او ادامه داد: «در حوزه تقسیم هزینه ها و ریسک ها باید همکاری وجود داشته باشد، ارزش افزوده در گردشگری باید افزایش پیدا کند و خلاقیت وارد این حوزه شود، همکاری بین دستگاهی و همچنین همکاری استان‌ها برای پیشبرد این برنامه بسیار اهمیت دارد.»

نوتاریانی تصریح کرد: «در فرآیند اجرا، ارتباط و همکاری استانها بسیار اهمیت دارد، همچنین نیازمند بازاریابی بهتر در حوزه گردشگری هستیم و تصویر ایران باید در دنیا ارتقا پیدا کند، جذب سرمایه که مشارکت بخش خصوصی را هم می طلبد بسیار اهمیت دارد، برای اجرای برنامه ملی باید برنامه ای برای جذب سرمایه داشته باشیم، زیرساخت های گردشگری و ایجاد تجربه برای گردشگران باید مورد توجه قرار گیرد.»

مشاور سازمان جهانی گردشگری ادامه داد: «ارائه محصولات رقابتی در حوزه گردشگری باید موردنظر قرار گیرد، زیرساخت ها باید ارتقا پیدا کنند، ما باید محصولات منحصربه‌فرد را به گردشگران ارائه کنیم تا تحسین گردشگران را در پی داشته باشد.»

نوتاریانی افزود: «تدوین این برنامه نیازمند مشارکت و همکاری تمام ذینفعان بخش خصوصی و دولتی گردشگری است.»

انتهای پیام/

کد خبر 139809232

برچسب‌ها