فراخوان چهارمین جشنواره فجر صنايع‌دستی و هنرهای سنتی منتشر شد

فراخوان چهارمین جشنواره فجر صنايع‌دستي و هنرهای سنتی که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مشارکت انجمن هنرمندان سفالگر (بخش ویژه) برگزار می‌شود، منتشر شد.

به گزارش میراث آریا، در مقدمه این فراخوان آمده است: «جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مجال تجلی جلوه درهم‌تنیده فرهنگ و پیشه و بستری است برای به‌نمایش درآمدن نگاه هنرمندانه و مهارت افرادی که ساختن را مشغله خود کرده‌اند و با خلق آثار خود، این روایت را برای دیگران بازگو می‌کنند.»

به نمایش گذاردن آخرین دستاوردهای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنرمندان جوان و کشف استعدادهای نو در عرصه صنایع‌دستی، و ایجاد بستری برای مواجهه بی‌واسطه مخاطبان با آثار صنایع‌دستی و ارتباط با هنرمندان از اهداف برگزاری این جشنواره ذکر شده است.

بنا بر این گزارش، معاونت صنایع‌دستی در این جشنواره در نظر دارد، هر سال بخشی ویژه به یکی از رشته‌های صنایع‌دستی به منظور نمایش ویژگی‌ها و قابلیت‌های هنری آن رشته اختصاص دهد. به‌همین منظور در این دوره بخش ویژه به سفال در همکاری با انجمن هنرمندان سفالگر اختصاص داده شده است. 

بر اساس این فراخوان شرایط و نحوه ارسال آثار به شرح زیر است:

* آثار می‌بایست مبتنی بر شیوه‌های تولید دستی خلق شده و مهم‌ترین شاخص انتخاب آثار وجود متمایز صنایع‌دستی از لحاظ طراحی، کیفیت اجرا، اصالت برند و هویت و کاربرد خلاقانه باشد.

* هر هنرمند مجاز به تحویل 3 اثر از جدیدترین محصولات هنری خواهد بود.

*  آثار ارسالی در جشنواره‌های پیشین به‌نمایش در نیامده باشند.

* آثار ارسالی دارای شناسنامه (نام اثر، معرفی تکنیک، مواد مورد استفاده و نام سازنده اثر) باشند.

متقاضیان شرکت در جشنواره باید تا تاریخ 25 دی 1398، تصاویر آثار خود را به‌همراه اطلاعات اثر شامل نام اثر، تکنیک، نام سازنده اثر، شهر و شماره تلفن ثابت و همراه و نشانی دقیق پستی، به آدرس اینترنتی ichtotarvij@gmail.com ارسال کنند.

انتخاب آثار در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول تصاویر توسط هیئت انتخاب اولیه آثار بررسی شده و در مرحله دوم اصل آثار به انتخاب داوران، به نمایشگاه راه خواهد یافت. پذیرفته‌شدن آثار در مرحله اول به‌معنای راه‌یابی به نمایشگاه نبوده و آثار نهایی در مرحله دوم توسط هیئت داوران انتخاب خواهند شد.

زمان‌بندی و  مکان برگزاری جشنواره به شرح زیر است:

* آخرین مهلت ارسال آثار:  1398/10/25

* اعلام نتایج اولیه: 1398/11/2

* آخرین مهلت تحویل آثار به دبیرخانه: 1398/11/5

* اعلام نتایج نهایی و مراسم تقدیر از برگزیدگان: 1398/11/19

* محل تحویل آثار و محل نمایش آثار برگزیده: موزه ملی ایران، بخش دوران اسلامی

* افتتاحیه: 1398/11/13 ساعت 15 و اختتامیه  1398/11/21 ساعت 15

جوایز جشنواره:

به پنج هنرمند برگزیده نشان سرو سیمین ویژه جشنواره فجر صنایع‌دستی به همراه جایزه غیرنقدی و به پنج هنرمند برگزیده دیگر دیپلم افتخار اعطا خواهد شد.

به‌علت تعدد و گستردگی آثار سفال و سرامیک، بخش ویژه‌ای در نظر گرفته شد تا به دو هنرمند برگزیده در  این بخش نشان سرو سیمین، لوح تقدیر و جایزه‌ای نفیس اعطا خواهد شد.

آدرس دبیرخانه تهران، تقاطع خیابان آزادی و بزرگراه یادگار امام، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونت صنایع‌دستی، دفتر توسعه و ترویج، دبیرخانه جشنواره فجر صنایع‌دستی، و شماره تماس آن 61063419-021 است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398092437

برچسب‌ها