دیدار معاون صنایع‌دستی با دبیر اول سفارت چین

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان این‌که تلاش می‌کنیم ارتباطات بین زنان هنرمند چین و ایران را از طریق کارگروه‌های مشترک تعریف کنیم، تصریح کرد: «از داشتن یک مکان دائمی برای عرضه محصولات صنایع‌دستی ایران در کشور چین استقبال می‌کنیم.»

به‌گزارش خبرنگار میراث آریا، صبح امروز 27 آذر، فنگ جیه، دبیر اول سفارت و همسر سفیر چین در تهران به‌همراه تنی چند از بانوان اعضای سفارت چین و مریم‌السادات سمیعانی فرد، دبیر کل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی کشور در یک نشست صمیمانه دیدار و گفتگو کردند.

پویا محمودیان، معاون ‌صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دیدار به معرفی فعالیت‌های معاونت صنایع‌دستی این وزارتخانه پرداخت و در این خصوص گفت: «در کشور ایران بیش از 2میلیون نفر در حوزه صنایع‌دستی مشغول به کار هستند، که بیش از 70درصد از این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند. زنان هنرمند ایرانی در سه حوزه تولید، آموزش و  بازرگانی صنایع‌دستی فعالیت‌های به شدت چشمگیری دارند. ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع‌دستی از لحاظ تنوع به حساب می‌آید و سه کشور چین، ایران و هند جزو سه کشور برتر دنیا در این زمینه هستند.»

او در ادامه تصریح کرد: «ایران اولین کشور دنیا از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در شورای جهانی صنایع‌دستی است. بعد از ایران، کشور چین، دومین کشور با شش شهر جهانی صنایع‌دستی محسوب می‌شود. همچنین ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی دیروز برای بررسی چهار پرونده شهرهای ایران به ایران آمده‌اند که شامل شیراز، زنجان، قاسم آباد و ملایر است.»

محمودیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش چشمگیر جوانان در کنار بانوان در حوزه صنایع‌دستی ایران خاطرنشان کرد: «ما مدل خانه ایرانی را داریم که در آن به غیر از لوازم برقی و دیجیتال، بقیه لوازم کاربردی و تزئینی از صنایع‌دستی هستند. این پروژه اکنون در حال تکمیل است و هنوز افتتاح نشده است. ایران 31 استان دارد که تمام محصولات صنایع‌دستی منحصر به خودشان را تولید می کنند. در ایران صنایع‌دستی رنج‌های قیمت متفاوتی دارد به طوری که هم صنایع‌دستی گرانبها داریم و هم صنایع‌دستی ارزان قیمت. بسیاری از جوانان ما اکنون جذب بازار صنایع‌دستی شده  و در این حوزه کار می‌کنند. اما به خاطر بحث تحریم‌ها تجارت الکترونیک این حوزه با خارج از کشور ارتباط نیافته که امیدواریم در آینده این مشکل حل شود.»

معاون صنایع‌دستی کشور در ادامه سخنانش با بیان اینکه تلاش می‌کنیم، ارتباطات بین زنان هنرمند چین و ایران را از طریق کارگروه‌های مشترک تعریف کنیم، تصریح کرد: «از داشتن یک مکان دائمی برای عرضه محصولات صنایع‌دستی ایران در کشور چین استقبال می‌کنیم. مکانی که بتواند محصولات 31 استان ما را در چین به طور دائمی به نمایش و فروش بگذارد. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مشترک می‌تواند ارتباط خوبی از لحاظ هنری بین ما و کشور چین برقرار کند. همچنین تشکیل یک اتحادیه صنایع‌دستی بین کشورهای جاده ابریشم از پروژه‌هایی است که با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.»

او افزود: «کشور ایران و چین مشترکات زیادی در زمینه هنر دارد و کارهای زیادی در حوزه بین‌المللی می‌توانیم انجام دهیم. یکی دیگر از اتفاقات حراج صنایع‌دستی فاخر در ایران است که قرار است نمایانگر گنجینه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران باشد. بسیار استقبال می‌کنیم از اینکه بتوانیم حراج آثار صنایع‌دستی ایران را در چین به نمایش بگذاریم. امیدوارم این جلسه سرآغاز مشترکی بین ما و کشور چین در زمینه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی باشد.»

در ادامه این نشست، فنگ جیه، همسر سفیر و دبیر اول سفارت چین در تهران در سخنانی با اشاره به قدمت ایران به‌عنوان یک کشور متمدن با تاریخ درخشان گفت: «امروز با صنایع‌دستی ایران بیشتر آشنا شدیم ولی این کافی نیست و امیدوارم از نزدیک شاهد شکل‌گیری این آثار در شهرهایشان باشیم. امیدوارم در آینده زنان بیشتری از چین بتوانند از اینجا بازدید کنند. باید در زمینه صنایع‌دستی و فرهنگی به تعمیق روابط میان ایران و چین بپردازیم.»

او افزود: «ایده خانه ایرانی، ایده بسیار خوبی است، چون ایران یک کشور بسیار دیرینه با فرهنگ بسیار خوب است واین خانه‌ها می‌توانند به گسترش و رشد فرهنگی بسیار کمک کند. همکاری بین ایران و چین در آینده فرصت‌های بسیاری را ایجاد می‌کند که شامل آموزش و تبادل نظر میان هنرمندان دو کشور نیز می‌شود. کشور ایران همانند چین به هنرمند و سنت خیلی اهمیت می‌دهد. امیدواریم در آینده سفارت چین بتواند در زمینه هنر و حفظ سنت و فرهنگ در ایران کمک کند و این دیدار شروعی برای این کار باشد.»

مریم السادات سمیعانی فرد، دبیرکل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین نیز در این نشست گفت: «در حال حاضر هنرمندان ایران در کشور چین به صورت انفرادی نمایشگاه برگزار می‌کنند ولی باید یک رویداد مشخص صنایع‌دستی در چین داشته باشیم که سفارت می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. سفارت چین در ایران می‌تواند کمک‌هایی مثل صدور ویزا و دادن مکان مشخص برای نمایش آثار صنایع‌دستی ایران در چین را فراهم آورد.»

در ادامه این دیدار، اعضای سفارت چین و هیات همراه از نمایشگاه و کارگاه‌های صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی بازدید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1398092723

برچسب‌ها