همایش جشن ثبت ملی میراث طبیعی رضوانشهر برگزار شد

همایش جشن ثبت ملی میراث طبیعی شهرستان رضوان‌شهر که شامل آبشار ویسادار، گل لاله واژگون و رویشگاه گل صدتومانی است با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، معاون میراث‌فرهنگی این اداره‌کل و سایر مسئولان استانی و شهرستانی در تالار مرجان بخش پره سر این شهرستان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به ‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، شهرود امیر انتخابی در این مراسم گفت: «استان گیلان به لحاظ برخورداری از میراث‌فرهنگی از جمله استان‌های غنی کشور است که با 3هزار اثر تاریخی شناخته شده که 1141 اثر آن نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است یکی از استان‌های دارای ظرفیت است که در این میان شهرستان رضوان‌شهر دارای 150 اثر شناخته شده و 53 اثر ثبتی است.»

او افزود: «در همایش ملی ثبت میراث طبیعی که شهریور سال جاری در بندرانزلی برگزار شد، 16 اثر طبیعی استان گیلان به ثبت ملی رسید که از این میان سهم رضوان‌شهر سه اثر طبیعی آبشار ویسادار، گل لاله واژگون و رویشگاه گل صدتومانی بود.»

امیرانتخابی هدف از ثبت آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی را شناساندن اثر در سطح ملی و معرفی به گردشگران دانست و ادامه داد : «ثبت آثار موجب حساسیت بین مردم و مسئولان نسبت به حفاظت و جلوگیری از هرگونه تجاوز به اثر می‌شود.»

او اظهار کرد: «در واقع ثبت اثر بهانه‌ای است تا با برگزاری برنامه‌های گوناگون همچون جشنواره‌ها، همایش‌ها و... اهمیت آثار را به یکدیگر یادآوری کنیم و این آثار ملی را پاس بداریم.»

سولماز رئوف، باستان‌شناس نیز در این همایش گفت: «رویشگاه گل صدتومانی در دامنه قله برزکوه به مساحت تقریبی بیش از هزار متر مربع با تراکم بالا قرار دارد. بر اساس بررسی‌های اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، جایگاه حفاظتی این گونه در جهان در طبقه (LC) با نگرانی کم تعیین شده اما به لحاظ منطقه‌ای و در ایران جزو گونه های بسیار نادر است. اهالی بومی منطقه از میوه این گل برای درمان درد گوش استفاده می‌کنند.»

او ادامه داد: «لاله واژگون شطرنجی دارای ساقه‌ای به اندازه 30 تا 50 سانتی‌متر و گل‌هایی به تعداد یک تا سه عدد به شکل زنگوله مانند به رنگی تیره یا سبز به شکل طرح‌های شطرنجی هستند. این گونه در لیست قرمز IUCN قرار دارد. در واقع در معرض نابودی و منقرض شدن است بنابراین مستلزم توجه ویژه ای است.»

رئوف تصریح کرد: «زمان گلدهی گل لاله واژگون اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد است و به شکل پراکنده در دامنه‌های شرقی و جنوب شرقی کوهستان تیرو در محدوده‌ای حدود 200 هکتار می‌روید. قله تیرَو بلندترین قله شهرستان رضوانشهر در منتهی‌الیه غربی مجموعه قلل این شهرستان، بخش پره سر، دهستان ییلاقی ارده  قرار دارد.»

تهیه کننده پرونده ثبت آبشار ویسادار افزود: «آبشار ویسادار (دیگاوزن) در روستای کوهپایه‌ای آبویار شهرستان رضوان‌شهر در ارتفاع 370 متری در اعماق جنگل‌های پهن برگ از سری جنگل‌های هیرکانی و در مسیر حرکت رودخانه پرآب لومیررود (دیناچال رود) واقع شده است. ارتفاع آبشار 15 متر و عمق حوضچه دایره‌ای شکل  آن 2 متر است. آبشار ویسادار تنها آبشار در منطقه است که از فروریزش آب یک رودخانه دائمی و پرآب منطقه پدید آمده است.»

اهمیت ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی

فریبا بابایی مدیر پایگاه جنگل‌های هیرکانی در استان گیلان نیز در این همایش گفت: « ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو که قبل از سال 2007 مورد توجه دولت ایران به یکی از اولویت های ملی در سال 2017 تبدیل شد.»

او افزود: «در مجموع تعداد 12 سایت در پنج استان گیلان، مازندران و گلستان، سمنان و خراسان شمالی با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع، دانشگاه تربیت مدرس و بنیاد سوکوی آلمان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شد که مساحت محدوده اثر برای ثبت در فهرست میراث جهانی در مجموع 129484 هکتار و مساحت محدوده حریم 177128 هکتار است که در مجموع 306613 هکتار از جنگلهای هیرکانی یا حدود 7درصد از آن را شامل می‌شود.»

او ادامه داد: «از این 12 سایت سه سایت به‌نام گشت رودخان، سیاهرود رودبار و لیسار در استان گیلان واقع شده‌اند که مساحت سایت‌های ثبت شده در استان گیلان محدوده اثر و بافر در مجموع 58هزار و 534 هکتار است. این سایت‌ها در مرطوب‌ترین بخش جنگل‌های هیرکانی با تنوع زیستی بی‌نظیر، واقع شده‌اند.»

انتهای پیام/

کد خبر 139809279

برچسب‌ها