رانندگی، مسافرت جاده‌‌ای و لذت سفر

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌26 آذرماه، روز ملی حمل و نقل ایران بود، فرصتی مغتنم را برای تأمل در خصوص ایمنی در سفرهای زمینی، حمل و نقل جاده‌ای که پرکاربردترین راه برای تردد مسافران و گردشگران به شمار می‌آید، در اختیارمان گذاشته است.

مسافرت و رانندگی در جاده یکی از لذت‌ بخش‌ترین تفریحات در زندگی امروز انسان‌ها است. البته سفری خوش و ایمن که با آرامش و سلامت همراه باشد. این در حالی است که همه ساله جمعی از خانواده‌های ایرانی در سفرهای جاده‌ای اعم از برون و درون شهری دچار حادثه می‌شوند و جان خود یا عزیزانشان به مخاطره می‌افتد.

همواره گفته می‌شود جاده، خودرو و انسان در تصادفات رانندگی نقش اساسی دارند و در این میان عامل انسانی مهم‌ترین عامل به شمار می‌رود. البته برخی کارشناسان معتقدند که با ارتقای ایمنی خودروها، تلفات انسانی به نصف کاهش می‌یابد چرا که اگر فردی در اثر خطا در رانندگی و عدم رعایت احتیاط دچار سانحه شد، نباید در اثر ایمن نبودن خودرو و جاده، محکوم به مرگ شود.

کارشناسان معتقدند با اصلاح هر کدام از عوامل سه گانه تصادف یعنی جاده، راننده و خودرو، ایمنی مسافران افزایش می‌یابد. همچنین در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو سالانه حدود ۹ نفر در سفرهای زمینی کشته می‌شوند، این در حالی است که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

سفر، حمل و نقل و ارتباطات در مناسبات اجتماعی و اقتصادی جهان امروز نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند. امروزه كارشناسان اقتصادی كشور به اتفاق بر این نكته اذعان دارند كه گردشگری و صنایع وابسته به آن، از جمله صنعت حمل‌ونقل، راهی بالقوه است كه به کمک مدیریت صحیح و درایت اقتصادی، می‌تواند به عنوان یكی از منابع درآمدی جایگزین درآمد نفت در اقتصاد كشور ایفای نقش كند.

بر اساس پیامی که از سوی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در روز جهانی یادبود قربانیان ترافیک جاده‌ای منتشر شد، «\"سالانه تعداد زیادی از انسان‌ها در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. تعداد جوانان بین 15 تا 29 سال که هرسال در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، در مقایسه با مرگ بر اثر اچ آی وی، مالاریا، سل یا قتل بیشتر است. در حالی که مقیاس این چالش بسیار بزرگ است، از راه تلاش‌های جمعی می‌توان برای جلوگیری از وقوع این فجایع کارهای زیادی انجام داد.»

تلاش کنیم، با آموزش صحیح، فرزندانمان را به آگاهی و مهارت در زمینه ترافیک برسانیم و اگر از این آموزش‌ها یک آسیب‌دیده هم کمتر شود، کار بزرگی انجام شده است.

‌رانندگان با رعایت اصول ایمنی و خودداری از تعجیل در رسیدن به مقصد سفری‌ مطمئن‌تر خواهند داشت؛ باید به خاطر داشت که مدت زمان تردد در جاده‌ها از مبدأ تا رسیدن به مقصد هم بخشی از سفر است، بنابراین بهتر است مسافران از این زمان هم برای بهره‌مندی سفر خود استفاده کنند و فقط به پایان راه نیندیشند.

**رئیس اداره روابط عمومی کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی

انتهای پیام/

کد خبر 1398100130

برچسب‌ها