استارت‌آپ‌های ذاتا ایرانی توانایی رقابت جهانی را دارند

معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به این‌که تنها استارت‌آپ‌های ذاتاً ایرانی توانایی رقابت جهانی را دارند، گفت: «باید دقت کرد که استارت‌آپ‌هایی که نمونه‌های مشابه خارجی دارند و از کشورهای دیگر کپی‌برداری شده‌اند توانایی ورود به بازار جهانی را نخواهند داشت.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا قلی نژاد پیربازاری در نشست تشریح خدمات اولین نمایشگاه مجازی ایران با اشاره به اینکه ایرانی سازی برخی از محصولات فناوری خوب است اما نباید این ایرانی سازی عینا در کشور پیاده شود، تصریح کرد: «انتقال روندها و فناوری از سایر کشورها به  داخل کشور بسیار نیکو است با این حال نباید این انتقال کپی‌برداری صرف باشد زیرا در این صورت توان رقابت با نمونه‌های مشابه خود در بازار جهانی را از دست می‌دهد.»

او افزود: «استارت آپ‌های فعال در حوزه‌های مختلف باید با نوآوری و شخصی سازی برخی از خدمات با هم اندازه‌های خود در بازار جهانی رقابت داشته باشند و خدمت یا محصولی را به دنیا عرضه کنند که در کشورهای دیگر این خدمت یا محصول وجود ندارد.»

قلی نژاد پیربازاری با اشاره به اینکه استارت آپ‌ها نیازمند برندسازی ایرانی برای خود هستند، گفت: «انحصار طلبی در برخی از حوزه‌ها هم با نوآوری و به روز رسانی محصولات و خدمات همیشه مذموم نیست زیرا باعث پیشرفت خواهد شد. به طور مثال در موزه ملی ایران آثاری وجود دارد که محققان ایران باستان را با وجود تحریم‌ها و مسائل سیاسی و اقتصادی از سراسر جهان به ایران می‌کشاند تا این آثار را از نزدیک مشاهده و مورد مطالعه قرار دهد.»

معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ادامه داد: «در حوزه استارت‌آپ‌ها نیز مساله مانند موزه ملی است و باید استارت‌آپ‌ها به سویی حرکت کنند تا ذاتاً محصولی ایرانی را به بازار عرضه کنند اگر چنین شود مطمئنا هر فردی که خواهان محصولات ایرانی است باید به تولیدکننده ایرانی آن مراجعه کند.»

او با تاکید بر اینکه لازم است تا از گذشته تعریفی نو به جامعه امروز ارائه دهیم، اظهار کرد: «به نظر می‌آید که در برخی از محصولات و خدمات نتوانسته‌ایم خود را  متناسب با جامعه امروزی پیش بریم و کماکان در حال تکرار گذشته هستیم اما اینک لازم است تا به سراغ محصولات و خدماتی بریم که در کشور ما دارای سابقه هستند و نیازمند آن هستیم تا قرائت جدید متناسب با قرن 21 ارائه دهیم.»

قلی نژاد پیربازاری همچنین یادآور شد: «در صورتی می‌توان موفق بود که محصولات و خدمات ریشه دار و برگرفته از فرهنگ و هنر کهن را برای امروز فراهم کنیم در غیر این صورت اگر جریانی در کشور ریشه چندانی نداشته باشد و غیر خودی محسوب شود مطمئنا در رقابت جهانی کشور مبدا از ما پیشگام‌تر خواهد بود.»

او در پایان با اشاره به حمایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از کارآفرینان، افزود: «تلاش ما در پژوهشگاه این است تا از جریان‌های نو و ریشه‌دار فناورانه در بازار میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور حمایت کنیم و با ارائه دستاوردهای پژوهشی به آنها در ارتقای پلتفورم‌ها و خدمات این بخش نقش موثری را ایفا کنیم.»

در ادامه این نشست علیرضا بهرامی مدیر عامل هایپر اکسپو با تعریف کارکردهای اولین سامانه هوشمند برگزاری نمایشگاه‌ها در ایران گفت: «نمایشگاه‌ها امروزه به دو صورت فیزیکی و مجازی تقسیم‌بندی می‌شوند که باید هر دو همگام با یکدیگر در جامعه کسب و کار به فعالیت بپردازند و هیچ کدام رقیب دیگری محسوب نمی‌شود.»

او افزود: «در حوزه اقتصاد نمایشگاه نیز باید این نکته را مورد تایید قرار داد که طبق آمار به دست آمده هر شرکتی که در نمایشگاهی یک یورو خرج می‌کند تا انتهای نمایشگاه دو یورو به او باز می‌گردد و بعد از مدت چند ماه تا 8 یورو به ازای آن یک یورو به او بازگشت می‌یابد.»

بهرامی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته در ایران 100 عنوان نمایشگاه با حضور 100 هزار شرکت برگزار شده است، تصریح کرد: «نمایشگاه مجازی آن‌لاین هایپراکسپو ویترینی یکپارچه، 24 ساعته و یکساله برای شرکت‌های عضو فراهم می‌کند تا غرفه خود را در معرض بازدید عموم و کاربران آنلاین قرار دهند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398100226

برچسب‌ها