بازرسی باید پیشگیرانه باشد

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر این‌که بازرسان نباید دنبال مچ‌گیری باشند، گفت: «ما باید کار تربیتی انجام دهیم و اصلاح‌کننده رفتارها باشیم. بنابراین نگاه ما به حوزه بازرسی نگاه اصلاحگر است و باید به‌سمت اصلاح پیش برویم و اگر با این نگاه جلو برویم، موضوع فساد اداری به حداقل می‌رسد.»

به گزارش خبرنگار میراث آریا، یازدهمین جلسه کارگروه پیشگیری و مقابله نظام‌مند و پایدار با مفاسد اقتصادی و هفدهمین کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم امروز 3 دی 98 در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

در این نشست، محمد خیاطیان، معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اظهار امیدواری از این‌که با کمک بازرسان در کار پرزحمت و دقیق بازرسی بتوانیم مجموعه سالم و سلامتی داشته باشیم، اظهار کرد: «اولین پیام به بازرسان به‌عنوان افرادی که این فرصت برای خدمت به آنها داده شده، این است که اول باید بازرس خودمان باشیم و اعمال خودمان را بررسی کنیم و ببینیم کار خودمان را می‌توانیم درست و اخلاقی انجام دهیم یا خیر؟ اینکه قرار است در آینده عملکرد دیگران را به قضاوت بنشانیم، فرصتی است که پیش از آن خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم. این فرصت را باید مغتنم بدانیم و با نگاه به عملکرد گذشته و اصلاح رفتارهایی که شاید مورد قبول نبوده، اثرگذار باشیم.»

او با بیان اینکه بازرسان باید به‌دنبال پیشگیری باشند، تصریح کرد: «تسلط بر قوانین و مقررات بازرسان برای پیشگیری از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر اطلاعات کافی درباره قوانین و مقررات داشته باشیم مطمئنا می توانیم افراد ذی‌صلاح را شناسایی و کار پیشگیرانه انجام دهیم. بنابراین مطالعه قوانین و مقررات و اشراف کامل به موضوعات برای بازرسان از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا باید خلأهای قانونی را پیدا کنیم و آن را از بین ببریم.»

خیاطیان در ادامه با تاکید بر نظارت فرایندی گفت: «از منظر اخذ مشکلات و مسایل این‌چنینی باید در فرایندها نظارت داشته باشیم. در گذشته در این وزارتخانه موافقت اصولی صادر می‌شد که هم از نظر شکلی و هم ماهوی این نوع صدور موافقت اصولی دچار مشکل بود. اکنون سلامت اداری در بحث موافقت‌های اصولی به‌شدت بالا رفته است. نهایتاً نظارت‌های بعد از انجام کار برخی کارهای دنباله‌دار است یعنی کارهایی در این وزارتخانه انجام می‌شود که با اتمام آن کار بلندمدتی انجام خواهد شد. ما رتبه بسیار خوبی در بحث مبارزه با فساد داشتیم که باید باز هم محقق و تقویت شود.»

خیاطیان تاکید کرد: «برای رسیدن به این موارد باید به سمت شفاف‌سازی در فرایندهای اداری برویم یعنی تا جایی که امکان دارد رابطه چهره به چهره بین ارباب رجوع و کارمند را به حداقل برسانیم و از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نهایت استفاده را ببریم. شفافیت از تصمیم‌گیری‌ها شروع می شود تا زمانی که کار به سرانجام می‌رسد. هر وقت توانستیم تصمیمات خود را در سایت وزارتخانه بگذاریم تا مراجعه‌کنندگان بتوانند از برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت وزارتخانه آگاه شوند، یعنی شفافیت داشته‌ایم. اینکه اطلاعات فقط در دست ما باشد و به هرکس که خواستیم این اطلاعات را بدهیم، باعث فساد می‌شود.»

او افزود: «دولت هم بر ایجاد میز خدمت در دستگاه‌ها تاکید دارد که یکی از دلایل این کار است. در انتصابات نیز حتماً باید مبنا بر شایسته‌سالاری باشد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، انگیزه کار کردن در وزارتخانه به حداکثر می‌رسد. البته در دوران فعلی با توجه به اهتمام وزیر محترم به این کار، بیشترین انتصابات از درون وزارتخانه است که امیدواریم در آینده شاهد این باشیم که تمامی انتصابات از درون خود وزارتخانه باشد.»

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر آموزش و بالابردن فرهنگ سازمانی ادامه داد: «توجه به نیروی انسانی و تربیت نیروی انسانی فردا مورد نیاز وزارتخانه است. بنابراین نقش تربیتی خودمان را باید در محیط کار ایفا کنیم و اگر دنبال شایسته‌گزینی هستیم باید در شایسته پروری هم نقش ایفا کنیم. گاه واژه تخلف برای بسیاری از افراد نامانوس است و معنی آن را به درستی نمی دانند باید این واژه‌ها برای همکاران تبیین شود. اگر این کارها انجام شود، امنیت شغلی برای همکاران ایجاد کرده‌ایم.»

خیاطیان در پایان از بازرسان به‌عنوان چشمان نافذ و بازوان نظارتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشکر کرد و گفت: «امیدوارم بازرسان با هم جلسات فصلی را برای تبادل اطلاعات داشته باشند و با هم در این زمینه هم‌فکری کنند که این موضوع می‌تواند به وزارتخانه در پیشگیری از فساد اداری بسیار کمک کند.»

در پایان این نشست متن سوگندنامه بازرسان قرائت و بازرسان سوگند یاد کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 139810039

برچسب‌ها