طرح گردشگری مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم اجرایی می‌شود

طرح گردشگری مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد با هدف توسعه صنعت توریسم و ایجاد فرصت‌های اقتصادی، با توافق استاندار خراسان شمالی با مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری ملل نهایی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی روز گذشته 3 دی‌ماه 98 در دیدار سید امین جوادی مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری ملل، گفت: «اجرای طرح گردشگری مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم سبب رونق گردشگری و پویایی اقتصاد می‌شود.»

بر اساس این گزارش، در این دیدار با هدف توسعه صنعت توریسم و ایجاد فرصت‌های اقتصادی، اجرای طرح گردشگری مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم با سرمایه‌گذاری موسسه مالی و اعتباری ملل، مورد توافق قرار گرفت.

پیش از این نیز استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه مجموعه مفخم در شهر بجنورد از ظرفیت و پتانسیل لازم برای ایجاد فضایی مشابه با میدان امام اصفهان برخوردار است، بر پیگیری این پروژه با مشارکت حوزه عمرانی و گردشگری استان تأکید کرده بود.

آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در حدود سال 1300 هجری به دستور یارمحمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته‌شده و با شماره 1167 به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شد، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره 952 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل 34 اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی‌کاری معرق، هفت‌رنگ و با طرح‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

مصالح به‌کاررفته در بنا آجر با ملاط گچ است و هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است، سرتاسر بنا با کاشی‌های خشتی و هفت‌رنگ زیبا در اندازه و شکل‌های مختلف به رنگ‌های فیروزه‌ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشی‌کاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398100454

برچسب‌ها