شماره سوم دوفصلنامه «آیین نوروز» منتشر شد

شماره سوم دوفصلنامه «آیین نوروز» از سوی مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مقالات «تنوع فرهنگی و آیین‌های نوروزی»، «مردم‌نگاری پیک‌های نوروزی در آذربایجان شرقی»، «نوروز جشنی ایرانی در مجمع‌الجزایر زنگبار»، «موسیقی ایرانی و نوروز»، «کوسه به داس پیشگام آیین‌های نوروزی»، «مطالعه تحلیلی نمایش‌های آیینی نوروز؛ فرم، ویژگی و کارکرد» و... مقالاتی است که فهرست مطالب این شماره را تشکیل می‌دهند.

محمد میر شکرایی در یادداشت سردبیر این شماره، با عنوان «دیپلماسی فرهنگی و نوروز» آورده است: «نوروز به‌عنوان یکی از وجوه کلیدی میراث ناملموس در میان ایرانیان، آموزه صلح پایدار را به همه انسان‌ها انتقال می‌دهد و به آنان زیستن در رنگین‌کمانی از معانی فرهنگی را می‌آموزد، به این ترتیب، نوروز در طی تاریخ همواره مبشر صلح پایدار از طریق فرهنگ بوده و کماکان می‌تواند منبعی برای نزدیکی و دوستی ملت‌ها در منطقه و جهان باشد.»

در مقاله «تنوع فرهنگی و آیین‌های نوروزی» به قلم بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، آمده است: «مردم شناسان بسیاری در جهان، آیین را منبع و تولیدکننده سرمایه اجتماعی تلقی می‌کنند که کارکرد اصلی آن ایجاد یکپارچگی و وحدت و دوری از واگرایی است. ایران یکی از بهترین نمونه از فرهنگ‌هایی است که رابطه میان سرمایه اجتماعی و آیین را آشکار می‌سازد  و از این نگاه قدرت آیین در تولید سرمایه اجتماعی غیرقابل انکار است. آیین سرمایه اجتماعی را برای گروه‌هایی چون خانواده به وجود می‌آورد و وحدت آن‌ها را تقویت می‌کنند و به سخن دیگر آیین و سرمایه اجتماعی درهم‌تنیده‌اند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398100943

برچسب‌ها