شماره سوم فصلنامه «پژوهش گردشگری» منتشر شد

شماره سوم فصلنامه «پژوهش گردشگری» ویژه‌نامه جنگل‌های هیرکانی از سوی دبیرخانه نشریات پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این شماره از فصلنامه «پژوهش گردشگری» شامل مقالات، ثبت جهانی هیرکانی، ارزش‌های منحصربه‌فرد جنگل‌های هیرکانی، جدیدترین میراث جهانی ثبت شده ایران در یونسکو، جنگل‌های هیرکانی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، گیاهان دارویی شرقی‌ترین نقطه جنگل‌های هیرکانی (خراسان شمالی)، جانوران در پندار و پنداشته‌های ساکنان حوزه هیرکانی (مطالعه موردی ارتفاعات جنوبی رامسر) و... است.

در مقاله ثبت جهانی هیرکانی به قلم دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آمده است:

«جنگل‌های هیرکانی با قدمت بین 25 تا 50 میلیون سال (دوره پالئوژن) یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به‌عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود.

تنوع اقلیمی و به دنبال آن تنوع گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و نیز تنوع اکوسیستمی موجب شده جنگل‌های هیرکانی در نوع خود یکی از بی‌نظیرترین و منحصربه‌فردترین نمونه‌ها در سطح کرده خاکی باشد؛ لذا حفاظت از آن‌ها به‌عنوان گنجینه‌ای ملی بر همگان واجب است.

ثبت این جنگل‌ها در لیست میراث جهانی یونسکو مزایا و فواید بسیاری برای جوامع محلی و منطقه‌ای و برای کشور ایران در پی خواهد داشت؛ چراکه وقتی یک اثر در فهرست جهانی این سازمان ثبت می‌شود همه اعضای کنوانسیون 1970 متعهد هستند در مراقبت و حفاظت از آن مشارکت کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398101043

برچسب‌ها