کتاب‌ خواندن در موزه‌ها گامی در گردآمدن اهالی فرهنگ

نشست «صدخوانش، صد رویش» سه‌شنبه 10 دی 98 در کتابخانه موزه ملی ایران برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، نشست صد خوانش، صد رویش، سه‌شنبه بعدازظهر دهم دی ۱۳۹۸ با حضور جبرییل نوکنده، رییس‌کل موزه ملی ایران، سید احمد محیط طباطبایی، رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، رضا دبیرنژاد، مدیر موزه ملک، سلیم سلیمی موید، مسئول مرکز معرفی فرهنگی، لیلا کفاش زاده، مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و با حضور دیگر علاقه‌مندان برگزار شد.

اعظم جلولی، مسئول کتابخانه و مرکز اسناد موزه ملی ایران در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: «بسیار خوشحالیم که تابه‌حال ۱۰۰ کتاب در موزه‌ها خوانده شده و موزه مادر کشور هم در این امر مشارکت داشته است و به‌منظور حمایت و تقویت این عمل خلاق نشست صد خوانش و صد رویش با همکاری مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری شکل گرفت.»

او پروژه خواندن در موزه را پیوند میان کتابخانه و موزه خوانده و ادامه داد: «عملکرد موفق این طرح از یک سو موجب ترویج کتاب‌خوانی شده و از سوی دیگر انگیزه بازدید گروهی از موزه‌ها را فراهم می‌کند.»

جلولی در پایان سخنانش اشاره کرد: «کتابخانه موزه ملی ایران به‌عنوان تخصصی‌ترین مرجع باستان‌شناسی کشور علاوه بر وظایف معمول آماده همکاری در طرح‌هایی است که موجب پویایی موزه مادر کشور و ارتقا سطح آگاهی مخاطبین از فرهنگ و هنر ایرانی است.»

رضا دبیرنژاد، مدیر موزه ملک نیز که در این نشست به‌عنوان سخنران حضور داشت، درباره خواندن در موزه‌ها گفت: «بسیاری از منابع میراث‌فرهنگی ما در موزه‌ها با قابلیت خواندن صرفاً به اثری نمایشی در ویترین مبدل شده درحالی‌که اثری مانند شاهنامه سرمایه است که به قصه و روایت متصل می‌شود و اینجا نقش واقعی موزه در خواندن این آثار هویدا می‌شود.»

او کتابخانه‌ها را در روزگار گذشته به‌مثابه موزه‌هایی برای خواندن یاد کرد و گفت: «طرح خوانش در موزه به حضور خانم کفاش زاده درواقع احیا سنتی است که در سابقه تاریخی ما وجود داشته و دوم تلاشی برای عیان شدن ظرفیت روایت‌ها در موزه بوده و از هم اینکه عامل پویایی موزه‌ها می‌شود.»

دبیرنژاد در انتهای سخنانش حضور در موزه برای خواندن را شیوه‌ای متفاوت از ارتباطات مجازی رایج تلقی کرده و گفت: «چنین رویدادی مکان عمومی موزه را می‌تواند تبدیل به مکانی اختصاصی برای اهالی فرهنگ مبدل می‌سازد. به‌واسطه حضور در موزه و بهره‌مندی از حواس چندگانه می‌توان دوستی‌ها را به اشتراک گذاشت.»

لیلا کفاش زاده نیز در سخنانی از نحوه شکل‌گیری طرح خواندن در موزه‌ها و تقدیر از همراهان این طرح پرداخت.

خلاقیت فردی و پویایی در موزه‌ها

فاطمه احمدی، کارشناس موزه علوم پزشکی دانشگاه تهران کتاب‌خوانی در موزه‌ها را فعالیتی خلاقانه خوانده و گفت: «خواندن در موزه فعالیتی نامحدود است که توسط گروه‌های باتجربه با تکیه بر ایده‌ای خلاقانه گروهی شکل گرفته است.»

او خلاقیت را امری ضروری در پویایی موزه‌ها برشمرد که در برقراری ارتباط با مخاطب نقشی مهم را ایفا می‌کند.

علاوه براین، نشست نمایشگاهی مشتمل بر ۱۰۰ کتاب خوانده شده در موزه‌ها، در محل کتابخانه موزه ملی ایران از روز دهم دی ۹۸ به مدت دو روز از ساعت ۸ تا ۱۶ دایر و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

سوزان حبیب، شرمین نادری و فریده شیرژیان از دیگر سخنرانان این نشست بودند. همچنین رونیا حسینی و فاطمه اقبال نیز با بیان خاطرات و شاهنامه‌خوانی فضایی متفاوت در این نشست را ایجاد کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1398101113

برچسب‌ها