بیانیه مشترک ایکوم و ایکوموس در تقبیح تهدید ترامپ

در پی تهدید ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی ایران دو نهاد ایکوم و ایکوموس جهانی بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند.

به گزارش میراث آریا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«ایکوم و ایکوموس هرگونه تخریب عمدی میراث فرهنگی را به‌طور مشترک محکوم می‌کنند در درگیری های مسلحانه و تحولات سیاسی از زمان آغاز هزاره، میراث فرهنگی به طور فزاینده ای مورد هدف قرار گرفته است. همواره میراث‌فرهنگی به منظور تأمین مالی جنگ یا تأثیر بر هویت و اعتماد به نفس دشمنان، غارت شده یا به عمد نابود شده است. موزه ها و همچنین اماکن فرهنگی در بسیاری از کشورهای جهان تحت تأثیر قرار می گیرند. شورای بین المللی موزه‌ها (ICOM) و شورای بین المللی بناها و اماکن (ICOMOS) به عنوان نمایندگان جامعه میراث در جهان بسیار نگران این تحول و به ویژه تحولات اخیر هستند. ایکوم و ایکوموس به همه طرفین درگیری های مسلحانه کنوانسیون لاهه در سال 1954 برای حمایت از اموال فرهنگی در صورت درگیری مسلحانه یادآوری می کنند. در آنجا، دولت‌های عضو موافق هستند كه \"خسارت به میراث‌فرهنگی متعلق به هر قوم و به معنای آسیب رساندن به میراث فرهنگی همه بشریت است، زیرا هركس سهم خود را در فرهنگ جهان می گذارد.\" ایالات متحده آمریکا کنوانسیون لاهه را در سال 2009 ، ایران در سال 1959 تصویب کرد. 

هر دو کشور همچنین کشورهای عضو کنوانسیون میراث جهانی 1972 هستند که ایالات متحده آمریکا اولین کشوری بود که در سال 1973 تصویب کرد و نقش مهمی در ارتقای آن ایفا کرد. ایران مكان 24 میراث جهانی یونسكو با اهمیت فرهنگی و طبیعی بسیار مهم، نه تنها برای ایرانیان، بلكه بشریت و حافظه جمعی آن است. علاوه بر این، در سال 2017، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 2347 را به اتفاق آرا تصویب كرد كه در آن آمده است:

\"هدایت حملات غیرقانونی علیه سایت‌ها و ساختمان‌های اختصاص داده شده به مذهب، آموزش، هنر، علم یا اهداف خیرخواهانه، یا بناهای تاریخی ممکن است تحت شرایط خاص و مطابق با قوانین بین المللی تشکیل شود. یک جنایات جنگی را قانون کنید و عاملان چنین حملاتی را باید محاکمه کنید.\"

ایکوم و ایکوموس هرگونه تخریب عمدی میراث فرهنگی را به طور مشترک  محکوم می کنند. ما از همه طرف ها می خواهیم كه به توافقنامه‌های بین المللی حاكم بر درگیری‌های مسلحانه احترام بگذارند، و از میراث فرهنگی جهان در هر كجا كه باشند، بدون توجه به عقاید مذهبی یا اهداف سیاسی، محافظت كنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 139810172

برچسب‌ها