کتاب «مردم‌نگاری نهبندان» منتشر شد

کتاب «مردم‌نگاری نهبندان» به‌همت پژوهشکده مردم‌شناسی از سوی مرکز معرفی‌فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کتاب «مردم‌نگاری نهبندان» به قلم غلامحسین شعیبی و با همکاری علی سورگی، صدیقه کیانی و رقیه شهباز نگارش شده است. این کتاب در 29 بخش به بررسی تاریخی، فرهنگی و آیینی مردمان نهبندان می‌پردازد.

در این کتاب به مواردی همچون محیط طبیعی، شخصیت اجتماعی، مدیریت سنتی، راه‌ها و ارتباطات، خوراک، پوشاک، مسکن، کشاورزی، دامداری، شکار و ماهیگیری، فنون و صنایع‌دستی، فنون بهره‌برداری از باد، مشاغل، شیوه‌های عرضه و توزیع تولیدات، حمل و نقل، واحدهای اندازه‌گیری، گاه‌شماری، طب سنتی، بازی‌ها، زبان و گویش، ادبیات شفاهی، مراسم در طول عمر یک انسان، مراسم در طول یک سال شمسی، مراسم در طول یک سال قمری و مراسم موردی این خطه از کشور پرداخته شده است.

وجود 100 صفحه انواع جدول، پلان‌های برداشت شده تخصصی و تصاویر در حوزه فرهنگ مردمان نهبندان از نکات حائز اهمیت موجود در کتاب یاد شده است که می‌تواند سند خوبی را برای ارجاعات بعدی  و پژوهش‌های آتی در این حوزه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398101819

برچسب‌ها