نمایشگاه شیشه‌گری به روایت سیدعلیرضا گلکار تهرانی

نمایشگاه «شیشه‌گری به‌روایت سیدعلیرضا گلکار تهرانی»، در ساختمان شماره یک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برپا شده است.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، سیدعلیرضا گلکار تهرانی که آثار آبگینه‌اش را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته، حدود 20 سال است که به هنر آبگینه می‌پردازد. استاد او در این رشته صنایع‌دستی، پدرش سیدسعید گلکار تهرانی بوده است. او دارای تحصیلات کارشناسی در رشته صنایع‌دستی و کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر است.

گلکار تهرانی درباره این نمایشگاه اظهار کرد: «آثار موجود در این نمایشگاه از تکنیک‌های مختلف شیشه‌گری از قبیل شیشه‌های دمیده با افزوده فلز بین لایه‌ها، شیشه‌های الوان با نوارهای افزوده روی بدنه، شیشه‌های رنگارنگ مرمری و شیشه‌های ابروبادی بهره برده‌ است.»

او افزود: «برخی از این فرم‌ها از نمونه‌سازی فرم‌های اصیل باستانی و برخی از فرم‌های مدرن امروزی الهام گرفته شده است. در تمامی آثار سعی بر این شده که کاربرد ظروف در زندگی روزمره افراد در نظر گرفته شود. آثار موجود در نمایشگاه شامل انواع گلدان‌ها، شمعدان، میوه‌خوری، شکلات‌خوری، آباژور و ظروف دیگر دکوراتیو و کاربردی هستند.»

این هنرمند در ادامه تصریح کرد: «با توجه به اینکه استان تهران به عنوان شهر آبگینه نامگذاری شده، سعی بر این شده که آثار فاخر باشد و قابلیت سوغات به دیگر استان‌ها را داشته باشد. همچنین با توجه به سابقه 18 ساله‌ای که در گالری شخصی‌ام داشته‌ام، آثار شیشه‌ای ایران برای توریست‌های خارجی نیز بسیار دلپذیر و پراهمیت است. این هنر با سابقه چندین هزار ساله‌ای که دارد، می‌تواند در دکوراسیون‌های منازل نسل جدید نیز پرکاربرد و جذاب باشد.»

او افزود: «مجموعه ظروف هندوانه‌ای و خیلی از ظروف دیگر این برند در دکوراسیون برنامه‌های تلویزیونی مثل خندوانه و غیره استفاده شده که سبک چیدمان خانه‌های ایرانی را بسیار متفاوت کرده‌است. از زمان جهش دلار در ایران نیزخیلی گالری‌دارها و مغازه‌دارها به سمت صنایع‌دستی ایرانی روی آورده‌اند که به سهولت قابل دسترس و به لحاظ قیمتی بصرفه‌تر است.»

گلکار تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: «حسن دیگر آثار گلکار این است که به دلیل پخش نشدن گسترده آثار به صورت تک و خاص تولید می‌شوند و بعضا از یک اثر، یک عدد تولید می‌شود و این یک حسن برای افراد خاص‌پسند است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398102237

برچسب‌ها