برگزاری نمایشگاه ظروف بارفتن در کاخ سبز سعدآباد

از تاریخ 28 دی‌ماه به‌مدت یک هفته، نمایش ظروف بارفتن موجود در مخزن کاخ موزه سبز واقع در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد زینت بخش تالارهای انتظار و  ناهار‌خوری خصوصی این موزه می‌شود.

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، این مجموعه شامل 17 قلم از مرغوب‌ترین ظروف بارفتن مرصع‌کاری شده است که مربوط به اوایل دوران پهلوی اول بوده و در اروپا ساخته شده است.

بارفتن اصطلاحاً در ایران به‌نوعی شیشه نیمه شفاف و ضخیم و منقوش و نیز بدل‌چینی گفته می‌شود.

این شیشه نیمه شفاف با تلالو رنگین‌کمانی به سبب ساخت بلورهایش نور را پراکنده و کدر می‌کند و به دلیل تشابه با سنگ قدیمی اوپال، به آن «اوپالین» هم می‌گویند.

در ایران هم از دوره قاجار این نوع شیشه را «بارفتن» نامیدند و در همین دوران نقش کردن تصویر نیم‌تنه شاهان خصوصاً تمثال ناصرالدین‌شاه و نیز شیر و خورشید بر روی بارفتن و دیگر اشیای شیشه‌ای رواج پیدا کرد.

از اقسام ظروف و وسایل رایج که از بارفتن ساخته شده می‌توان به حباب‌های چراغ گردسوز، فانوس‌های آویز و گلاب‌پاش و کوزه‌قلیان و چایدان اشاره کرد.

همچنین مرغوب‌ترین نوع بارفتن به رنگ‌های شیری، سبز روشن و صورتی است که با نقوش زراندود و مرصع زینت داده شده که در این نمایشگاه یک هفته‌ای در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

کاخ سبز واقع در بخش شمال غربی مجموعه سعدآباد همه‌روزه (به‌جز تعطیلات سوگواری) از ساعت 9 تا 17 و فروش بلیت تا ساعت 16 پذیرای علاقه‌مندان و گردشگران است.

انتهای پیام/

کد خبر 139810281

برچسب‌ها