نشست آموزشی «به‌کارگیری BIM در میراث‌فرهنگی» برگزار شد

نشست دوره آموزشی «به‌کارگیری BIM در میراث‌فرهنگی» با حضور سینا محمدی، پژوهشگر، رضایی چراتی، معاون اداره کل امور پایگاه‌های میراث‌فرهنگی و کارکنان این اداره کل در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا، سینا محمدی، پژوهشگر حوزه صنعت ساختمان در این نشست با اشاره به مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در میراث فرهنگی اظهار کرد: «صنعت ساخت مسیری را در طول عمر خود طی کرده و رویه‌های مربوط به صنعت ساخت از طراحی، ساخت و بهره‌برداری از یک ساختمان را شامل می‌شود. این صنعت تاکنون تغییرات متعددی داشته که یکی از آنها موضوع BIM است که مدلسازی اطلاعات ساخت است که به عنوان انقلاب خاموش در صنعت ساخت یاد می‌شود.»

او افزود: «ضعف روش‌ها در صنعت ساخت، در ذخیره و استفاده از اطلاعات بوده‌است. کاربرد BIM در ذخیره و استفاده از اطلاعات بوده است.»

 محمدی ادامه داد: «BIM به نوعی صنعت ساخت را تحت تاثیر قرار می‌دهد که از آن به عنوان یک انقلاب خاموش آن را می‌شناسند. شاخه‌ای از  BIM معروف به HBIM است کهBIM برای میراث فرهنگی است.»

او افزود: «اگر ما به بحث تاریخچه صنعت ساخت بپردازیم، صنعت ساخت در گذشته متکی به افراد بزرگ و نامدار بوده است مثل شیخ بهایی که کل مجموعه یک ساختمان را از طراحی تا ساخت کامل و بهره‌برداری از آن مدیریت کرده است.»

محمدی تصریح کرد: «بعد از انقلاب صنعتی، صنایع به سمت تخصصی و ریزتر شدن رفتند که در صنعت ساختمان هم عملا این اتفاق افتاده است. از قرن نوزدهم به بعد اتفاقی که افتاد این بود که هر کدام از قسمت‌های ساختمان به صورت تخصصی توسط یک نفر طراحی شدند. صنعت ساختمان وقتی از یکپارچگی به جدا شدن جزئیات آن رسید، چالش‌هایی را به دنبال داشت.»

او افزود: «بروز چالش‌های متعدد،کاهش یکپارچگی، کاهش کیفیت، تضاد منافع و کاهش بهره‌وری از ضرورت‌های حرکت به سوی بی آی ام است. مفهوم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) مفهوم بسیار جدیدی است. مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) یک بازنمایی دیجیتال از خصوصیات فیزیکی و عملکردی یک ساختمان است.»

محمدی در ادامه گفت: «مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در بهره‌برداری از میراث فرهنگی HBIM نام دارد که تمرکز آن بر میراث فرهنگی غیرمنقول است و در حوزه بهره‌برداری یا نگهداری یا بازسازی به کار می‌رود. این نرم‌افزار بر مدیریت و نگهداری اطلاعات تاریخی بنا همراه اطلاعات و روابط هندسی و غیرهندسی تمرکز دارد.»

این پژوهشگر مزایای اصلی HBIM را مستندسازی در محیط سهبعدی، آنالیزهای مختلف، برنامه‌ریزی نگهداری و ترمیم، مدیریت بهره‌برداری دسترسی بازدیدکنندگان، ارتباطات و نمایش، تسهیل استفاده از تکنولوژی‌های همچون پرینتر سه بعدی عنوان کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر 139810291

برچسب‌ها