بازگشایی صفی‌آباد بهشهر و ارتقای گردشگری فرهنگی مازندران

صنعت گردشگری مازندران برای جهانی شدن دارای فقر مراکز فرهنگی و هنری است که این موضوع به‌خاطر نبود ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی در مازندران نیست، بلکه پررنگ شدن گردشگری تفریحی در مازندران باعث غفلت تاریخی ما از این مسئله مهم و تاثیر گذار در حوزه فرهنگی و تمدنی شده است.

توجه به آثار شاخص ملی و بین‌المللی در بخش میراث طبیعی و فرهنگی با تمام ظرفیت‌های انسان‌ساخت، می‌تواند نجات‌بخش مازندران باشد و برای ورود مازندران به گردشگری فرهیخته و بین‌المللی باید به این بخش از ارکان توسعه توجه اساسی کنیم.

بی‌شک کاخ صفی‌آباد با توجه به ظرفیت فرهنگی و معماری و تزئینات وابسته به آن یکی از شاخص‌های ملی است و می‌تواند مازندران را دارای نمادهای فرهنگی بیشتری کند که همکاری وزارت خانه‌های مرتبط انشالله در آینده نزدیک مسیر جدیدی در گردشگری مازندران می‌گشاید و برنامه استان بعد از بازگشایی، با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی غارهای هوتو و کمربند و کارگاه صنایع سنگ‌تراشی پیش‌ازتاریخ در پیرامون آن و همچنین سیمای زیبای دشت بهشهر و چشم‌انداز شبه‌جزیره میانکاله و جنگل‌های پیرامون غارها، شرایط را برای پیشنهاد منظر طبیعی، تاریخی، در فهرست ثبت جهانی مهیا می‌کند.

اداره کل میراث فرهنگی مازندران به‌سوی مازندران فرهنگی و تمدنی با تمام ظرفیت‌های پیدا و پنهان آن درحرکت است که در این مسیر، نیازمند توجه تمام مازندرانی‌های داخل، خارج و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این استان هستیم.

بر این اساس و با توجه به مرمت آثار تاریخی، احیا و باززنده‌سازی شهرها و آثار تاریخی و هویت‌بخشی به تمام شهرها بر اساس ماهیت و کارکرد آن باید در دستور کار دبیرخانه رویداد بین‌المللی «ساری ۲۰۲۲» قرار گیرد.

 

* مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران

انتهای پیام/

کد خبر 1398103064

برچسب‌ها