برگزاری نشست تخصصی «نگاهی به دو قطعه عکس تعزیه حضرت عیسی» در کاخ گلستان

نشست تخصصی «نگاهی به دو قطعه عکس تعزیه حضرت عیسی» از مجموعه آلبوم‌خانه کاخ گلستان 6 بهمن 98 در این مجموعه میراث جهانی برگزار می‌شود.

آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا گفت: «تعزیه در ایران هم یک آیین نمایشی است و هم بخش بزرگی از هنر ایران در زمینه‌های موسیقی و نمایش را تحت تأثیر قرار داده است، به طوری‌‌که در دوران شکوفایی آن یعنی دوره قاجار به وضوح قابل بررسی و شناسایی است.»

او افزود: «تعزیه در لغت به معنای سوگواری و برپا داشتن مراسم عزاداری و یادبود گذشتگان است و در اصطلاح به نوعی نمایش آیینی و مذهبی براساس واقعه کربلا و شهادت امامان و وقایع دیگر مذهبی گفته می شود.»

امامی تصریح کرد: «در میان این تعزیه‌ها در جای جای و زمان‌های مختلف از تعزیه حضرت مسیح (ع )، وهب نصرانی، دیر راهب و زن نصارا و... یاد شده و اجراهایی از آن در زمان‌های گوناگون ثبت شده است. بررسی  چند قطعه عکس موجود در آلبوم خانه کاخ گلستان وجوه تازه‌ای از این تعزیه را آشکار می سازد.»

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان کرد: «در این پژوهش ضمن بررسی نقاشی و ادبیات ایرانی در رابطه با حضرت مسیح ( ع )، تعزیه او و دیگر تعزیه‌هایی که در آن اشخاص دیگری با داشتن مذاهب دیگر شاهد یا شنونده غم و رنج امام حسین (ع) و یارانش بوده‌اند، پرداخته شده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 139811056

برچسب‌ها