چهارمین جشنواره فجر صنایع‌دستی کلید خورد

چهارمین جشنواره فجر صنایع‌دستی، عصر امروز یکشنبه ۱۳ بهمن 98، با دستان 11 تن از پیشکسوتان و هنرمندان برجسته صنایع‌دستی که به‌صورت نمادین از خانواده صنایع‌دستی کشور در این جشنواره حضور یافته بودند، در موزه ملی ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، آثار این جشنواره در حوزه‌های گوناگونی همچون تذهیب، معرق چوب، ورنی‌بافی، گلیم‌بافی، خراطی چوب، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک، نقاشی روی استخوان، سوزن‌دوزی و... ارائه شده‌ است.

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی کشور، جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی کشور از جمله عباس شیردل، منصور حافظ‌پرست و مرتضی جعفری از هنرمندان رشته قلم‌زنی، منوچهر خادم‌ملت هنرمند خاتم‌کار، رضا فتاحی نگارگر، کی‌قباد بذرافشان، هنرمند مشبک فلز، اصغر معمار خاتم‌کار، علی خوشنویس‌زاده، رشته سوخت چرم ، هور بی‌بی جمال رهی، هنرمند رشته سوزن‌دوزی و کارآفرین نمونه استان سیستان و بلوچستان، مهپاره اکبری، طراح لباس‌های سنتی ایرانی و جمعی دیگر از هنرمندان در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.»

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی کشور در این مراسم درباره کیفیت آثار صنایع‌دستی چهارمین جشنواره فجر صنایع‌دستی به خبرنگار میراث آریا گفت: «کیفیت آثار امسال به صورت چشمگیری با سال‌های گذشته تفاوت داشت و از میان 400 اثر ارسال شده، 250 اثر در داوری‌های نهایی انتخاب شدند. 31 استان کشور حضور فعالانه در این جشنواره داشتند.»

او افزود: «به برگزیدگان نهایی این جشنواره نشان سرو سیمین و لوح تقدیر از سوی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی اهدا خواهد شد.»

محمودیان درباره علت تغییر مکان این دوره از جشنواره و برپایی آن در موزه ملی ایران گفت: «موزه ملی ایران جزو نفایس و فاخرترین و با ارزش‌ترین مکان‌ها در حوزه میراث فرهنگی و ارزشی تاریخ کشور ما محسوب می‌شود. در یک حرکت نمادین می‌خواستیم دست ساخته‌های معاصر صنایع‌دستی ایران را با نمایش در موزه ملی ایران، در کنار دست ساخته‌های اعصار و قرن‌های گذشته به نمایش بگذاریم.»

او تصریح کرد: «حضور توریست‌ها در موزه ملی برای بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی فجر از دلایل دیگر تغییر مکان این جشنواره بود.»

بر اساس این گزارش، جشنواره صنایع‌دستی فجر در خانواده فجر کشور، جوان‌ترین رویداد به‌حساب می‌آید که با هدف به نمایش گذاشتن آخرین دستاورد‌های صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی ایران، آشنایی با هنرمندان جوان و کشف استعداد‌های نو در عرصه صنایع‌دستی و ایجاد بستری برای مواجهه بی‌واسطه مخاطبان با آثار صنایع‌دستی و ارتباط با هنرمندان برگزار می‌شود.

در  جشنواره امسال بخش ویژه به رشته سفال  اختصاص داده شده که به منظور نمایش ویژگی‌ها و قابلیت‌های هنری، آثار فاخر این رشته با همکاری انجمن هنرمندان سفالگر به نمایش گذاشته شده‌‌اند.

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر با حضور دکتر مونسان، وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، 21 بهمن 98 ساعت ۱۵ در موزه ملی ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 139811132

برچسب‌ها