نگارگری بعد از انقلاب رشد خوبی داشته است

استاد دانشگاه هنر اصفهان درباره رشد این هنر در سال‌های اخیر گفت: «نگارگری بعد از انقلاب رشد خوبی داشته، دانشگاه‌هایی برای این رشته تأسیس شده و دانشجوهایی در این رشته جذب کرده‌اند.»

به‌گزارش میراث‌آریا، رضا فتاحی، درباره آثار به نمایش درآمده در چهارمین جشنواره فجر صنایع‌دستی به خبرنگار میراث‌آریا گفت: «آثار جشنواره بسیار خوب است ولی در بخش نگارگری آثار کمی ارائه‌شده است. بهتر بود که این آثار بخش‌بندی شوند، برای مثال آثار گل‌مرغ یا نگارگری و تذهیب هرکدام در بخش‌های جداگانه‌ای می‌توانستند به‌نمایش درآیند.»

او افزود: «باید برای سال‌های آینده آثار صنایع‌دستی بخش‌بندی شوند و در هر بخشی آثار به‌صورت جداگانه داوری و به نمایش گذاشته شوند.»

استاد دانشگاه هنر اصفهان درباره رشد این هنر در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: «نگارگری بعد از انقلاب رشد خوبی داشته و دانشگاه‌هایی برای این رشته تأسیس شده است که دانشجو در این رشته جذب کرده‌اند. اساتید این رشته با دل‌وجان این رشته را آموزش می‌دهند درحالی‌که در گذشته آموزش نگارگری به این شکل نبود و خیلی کم و به‌سختی این رشته آموزش داده می‌شد.»

 این هنرمند پیشکسوت نگارگری در ادامه افزود: «علاقه زیاد جوانان به رشته‌های هنری به‌خصوص نگارگری ایرانی را، در شهرهایی همچون اصفهان، مشهود است. جوان‌ها در این رشته‌ها بسیار خوب کار می‌کنند. در این استان کارگاهی دارم و در آن رشته نگارگری ایرانی تدریس می‌کنم که همواره با استقبال خوبی از سوی علاقه‌مندان و جوانان مواجه بوده است.»

او تصریح کرد: «خوشبختانه در سال‌های اخیر در بخش‌هایی از صنایع‌دستی مثل نگارگری و قلم‌زنی رشد خوبی داشته‌ایم ولی در چند رشته صنایع‌دستی مثل میناکاری و فیروزه‌کوبی چندان موفق نبوده‌ایم. به‌طوری‌که گاه این هنرها در حال از بین رفتن هستند. بعضی ارگان‌های دولتی برای حمایت این آثار را خریداری می‌کنند ولی کارگاه‌های خوبی برای این هنر برپا نشده و این هنر در حال فراموشی است.»

فتاحی در پایان اظهار امیدواری کرد: «با حمایت و توجه هرچه بیشتر معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی به این هنرها جلوی آسیب به آن‌ها گرفته شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398111729

برچسب‌ها