اولین بانک سفال آذربایجان غربی افتتاح شد

اولین بانک سفال آذربایجان غربی با محوریت داده‌های باستان‌شناسی جنوب استان، در پیرانشهر افتتاح شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان ­غربی، در مراسمی که روز پنجشنبه 17 بهمن 98 با حضور مسئولان شهرستان پیرانشهر و جلیل جباری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی برگزار شد، اولین مرکز طبقه‌بندی و مطالعاتی سفال آذربایجان غربی (بانک سفال) در پیرانشهر افتتاح شد.

در این مرکز مطالعاتی بیش از 5هزار قطعه انواع سفال مربوط به محوطه‌های باستانی جنوب استان از جمله 115 محوطه تاریخی شهرستان پیرانشهر، طبقه‌بندی و نگهداری شده  و قرار است به مرور ضمن افزایش این تعداد، تجهیزات مورد نیاز آن نیز زیادتر شود.

در چند سال اخیر در دشت پیرانشهر به‌عنوان یکی از مهمترین مناطق شمال غرب ایران در استقرار تمدن‌های پیش از تاریخی و با توجه به همسایگی آن با محوطه‌های شاخصی مانند حسنلو، قلاتگاه و شیناوه، مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی متعددی انجام شده است و داده‌های فرهنگی ارزشمندی به دست آمده است.

راه‌اندازی بانک سفال به عنوان مرکز گردآوری، شناسایی و تعیین قدمت این شواهد تاریخی، می‌تواند در انسجام‌بخشی مطالعات و دست‌یابی به نتایج مشهودتر، کارساز باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398111911

برچسب‌ها