محمودیان: لوح ثبت جهانی 3 شهر و یک روستای جهانی ایران در نمایشگاه تهران رونمایی می‌شود

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی کشور در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌سومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی گفت: «امسال طبق دستور وزیر محترم نمایشگاه صنایع‌دستی هم‌زمان با نمایشگاه گردشگری برگزار می‌شود که ما این اتفاق را به فال نیک می گیریم.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی‌و‌سومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران صبح امروز 19 بهمن 98 با حضور خبرنگاران رسانه‌های کشور در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست توضیحاتی را درخصوص وضعیت نمایشگاه‌های صنایع‌دستی تهران ارائه داد و تصریح کرد: «سال 94 به این نتیجه رسیدیم یک نمایشگاه ملی در تهران کفایت این حوزه را نمی‌کند و کشش بازار در حوزه صنایع‌دستی بیش از برگزاری یک نمایشگاه ملی در سطح پایتخت است. بنابراین در سال 94 تصمیم گرفتیم دو نمایشگاه برگزار کنیم که اولین نمایشگاه با عنوان عیدانه در سازمان میراث‌فرهنگی وقت برگزار شد که با استقبال خوبی هم مواجه شد. بنابراین  از آن سال، دو نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در پایتخت برگزار می‌کنیم که دومین نمایشگاه صنایع‌دستی با عنوان عیدانه برگزار می‌شود.»

او افزود: «در همان سال نمایشگاه ملی صنایع‌دستی را  که شهریور هرسال برگزار می‌شود، هم‌زمان با نمایشگاه فرش به مدت هفت روز برگزار کردیم که این نمایشگاه در همان تاریخ کماکان ادامه دارد. امیدوارم در حوزه صنایع‌دستی به جایی برسیم که پایان هر فصل نمایشگاهی از سوی مرکز صنایع‌دستی ایران در تهران برگزار کنیم.»

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه امسال، دکتر مونسان، وزیر محترم میراث‌فرهنگی مکلف کردند، نمایشگاه صنایع‌دستی هم‌زمان با گردشگری برگزار شود که ما این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم.، ادامه داد: «به دلیل هم‌افزایی که حوزه گردشگری در کنار صنایع‌دستی می‌تواند ایجاد کند، برگزاری این نمایشگاه به شکل توأمان به نفع 31 استانی خواهد بود که در این نمایشگاه شرکت دارند و برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین با سیاست‌گذاری‌های جدید وزارتخانه که نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری هم‌زمان و توأمان برگزار خواهد شد، امسال مقرر شده در این نمایشگاه آثار صنایع‌دستی در کنار جاذبه‌های میراث‌فرهنگی و صنعت گردشگری به نمایش درآیند که به نفع ذی‌نفعان این نمایشگاه در حوزه صنایع‌دستی است.»

محمودیان با اشاره به برنامه‌های سی وسومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: «در این نمایشگاه لوح ثبت چهار شهر و یک روستای جهانی، برند ملی گردشگری و سیمرغ ساخته دست هنرمندان ایرانی رونمایی می‌شود. همچنین کارگاه‌های مختلفی در حوزه بازاریابی و فروش و... برگزار خواهند شد. امیدوارم کسانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند بتوانند بیشترین استفاده از این نمایشگاه را داشته باشند. افرادی که علاقه‌مند به حوزه صنایع‌دستی کشور و خرید این آثار هستند، می‌توانند هم‌زمان با حال و هوای بهاری و عید از این نمایشگاه به نحو احسن استفاده کنند.»

نمایشگاه موجب رونق گردشگری می‌شود

علیرضا بای، مدیر روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ابتدای این نشست اظهار کرد: «نمایشگاه‌های گردشگری معمولاً غرفه به غرفه به هر استان، منطقه یا شهر اختصاص می‌یابند که هرکدام با آداب و پوشش خود حاضر می‌شوند. بنابراین این نمایشگاه مکانی است که خودبه‌خود موجب رونق گردشگری می‌شود. علاوه بر جنبه کارآفرینی در این نمایشگاه به دنبال این هستیم که اقوام مختلف بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. همچنین در پی این هستیم که مراوده بین‌المللی  در رهگذر حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه اتفاق بیفتد.»

او خاطرنشان کرد: «امسال سی‌وسومین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی را در کنار نمایشگاه گردشگری خواهیم داشت. از میان 600 رشته صنایع‌دستی حدود نیمی از آن در ایران فعال است و چندی پیش اعلام شد که بالاترین رتبه شهرهای جهانی صنایع‌دستی را دارا هستیم. با توجه به اخبار تلخی که در ماه‌های گذشته داشتیم، امیدوارم این نمایشگاه صحنه رونق هر چه بیشتر این رشته‌ها باشد تا بتوانیم سهم بیشتری در حوزه اشتغال، کارآفرینی، ارزآوری و غیره در کشور داشته باشیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398111913

برچسب‌ها