ایجاد نهادهای ملی و تجاری‌سازی محصولات صنایع‌دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «در دو سال اخیر درآمدهای عمومی دولت کاهش یافته و بودجه کشور تحت فشار است، اما با کمک دولت و مجلس محترم حمایت‌هایی از این بخش انجام شده است. ما در قالب تسهیلات کم‌بهره همچنان از هنرمندان صنایع‌دستی حمایت خواهیم کرد.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، دکتر علی‌اصغر مونسان 20 بهمن‌ماه 98 در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره صنایع‌دستی ضمن بازدید آثار این جشنواره و گفت‌وگوی رودررو با هنرمندان صنایع‌دستی در سخنانی اظهار کرد: «از دیدن دست آفریده‌های این هنرمندان بسیار مشعوف شدم چراکه جریان زندگی در آن مشهود است. کشور ما کشور معناهاست و این معنا را چگونه می‌توان بیان کرد. شاید بیان معنا کار سختی باشد و به نظر می‌آید یکی از کارهای هنر این است که همین معانی را در قالب هنر به نمایش بگذارد. همان‌طور که دست‌آفریده‌های شما روایت یک تاریخ بزرگ است.»

او با ابراز خرسندی از اینکه روز‌به‌روز جوان‌های ما به صنایع‌دستی بیشتر توجه و به آن ورود پیدا می‌کنند، تصریح کرد: «شاید دیربازی بود که فکر می‌کردیم هنر را باید در جاهای دیگر دنبال و آثار هنری کشورهای دیگر را جایگزین کنیم و هنر خودمان را کنار گذاشته بودیم. نمی‌گویم که نباید آن هنرها را دید و با آن‌ها ارتباط داشت. حرف من این است که هنرهای خودمان را فراموش کرده بودیم و فکر می‌کردیم این‌ها بوی قدیمی ‌بودن و کهنگی می‌دهند. کم‌کم بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی در حال فراموشی و از بین رفتن بودند؛ چون فکر می‌کردیم برای اینکه نو شویم باید به هنرهای دیگری روی بیاوریم که عمدتاً هنرهای وارداتی بودند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: «اکنون با تلاش فراوان مسئولان، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ما به جریان بزرگ‌تری تبدیل شده که تضمین می‌کند که این هنرها پایدار هستند و نشان می‌دهند که هنر ایران وجود دارد و وجود خواهد داشت. آنچه هویت کشور را تاکنون نگه‌داشته، همین فرهنگ و هنر ما بوده است. اگر به کشورهایی که در طول تاریخ کشورهای بزرگی بودند، نگاه کنید، می‌بینید در جنگ‌هایی شکست خورده‌اند و کلاً هویت آن‌ها تغییر کرده‌است. ایران سرفراز ما در همه مقاطع تاریخ به همت هنرمندان و فرهنگ دوستان حفظ شده است.»

او با بیان اینکه تلفیق هنر و صنعت ما به دست هنرمندان صنایع‌دستی انجام شده، افزود: «هنر و صنعت، هر دو از جایگاه بالایی برخوردارند و نشان از جایگاه والای هنرمندان صنایع‌دستی دارد. به همین علت هم این دست آفریده‌ها حائز اهمیت هستند.»

او با اظهار خشنودی از تلاش‌هایی که انجام شده و همراهی نمایندگان مجلس در شرایطی که سخت‌گیری زیادی‌ درمورد معافیت‌های مالیاتی وجود دارد، معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده برای این بخش به تصویب نمایندگان رسید، ادامه داد: «امیدوارم این موضوع از سوی شورای نگهبان هم تأیید شود که حمایت بسیار خوبی در این حوزه محسوب می‌شود. همچنین بیمه هنرمندان در حال پیگیری است؛ اما متناسب با بودجه اندکی که با توجه به شرایط بودجه‌ای کشور به ما می‌دهند، سالانه تعداد اندکی از هنرمندان بیمه می‌شوند. امیدوارم با گشایشی که در درآمدهای عمومی دولت انجام می‌شود، بتوانیم موضوع بیمه را نیز به سرانجام برسانیم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه آموزش و احیای هنرهای سنتی از برنامه‌های مهمی است که در این وزارتخانه دنبال می‌کنیم، افزود: «در جلسه‌ای که با معاونان صنایع‌دستی داشتم بر راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی تأکید کردم. باید بودجه این بخش را به‌صورت ویژه در نظر بگیرند. از اولویت‌های بودجه‌ای ما این است که سال آینده مراکزی را برای فروش دست آفریده‌های شما داشته باشیم.»

او با تأکید بر اهمیت تجاری سازی در این حوزه اضافه کرد: «اکنون با تمرکزی که در این بخش شده بحث برندسازی بسیار خوب جلو می‌رود. حیف بود که زحمات شما به‌صورت فله‌ فروخته شود و در قالب تجاری‌سازی اتفاقات خوبی رخ‌داده و طراحی‌های ما مبتنی بر سلیقه بازار شده است.»

دکتر مونسان تصریح کرد: «من در حکم اخیر معاونت صنایع‌دستی در قالب تغییر ساختار به وزارتخانه تأکید کرده‌ام که برای ایجاد نهادهای ملی صنایع‌دستی تلاش کنند. ما باید جامعه بزرگی از هنرمندان صنایع‌دستی را داشته باشیم. ایجاد شرکت‌های بازرگانی که به بازاریابی و فروش صنایع‌دستی کمک کند نیز از اولویت‌هایی است که در‌نظر گرفته شده است.»

او در پایان گفت: «اکنون شاهد حضور جوانان با رشته‌های مختلف تحصیلات در بخش صنایع‌دستی هستیم که آینده این هنرها را تضمین می‌کند تا با از دنیا رفتن هنرمندان پیش‌کسوت صنایع‌دستی، هنر آن‌ها از سوی جوانان ادامه یابد. امیدوارم جوانان ما این مسیر را پرقدرت‌تر از گذشته ادامه دهند و این هویت ملی را به آیندگان منتقل کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 139811204

برچسب‌ها