جشنواره فجر صنایع‌دستی باعث آشتی مردم با این هنرها می‌شود

استاد پیشکسوت قلم‌زنی اصفهان گفت: «برگزاری جشنواره فجر صنایع دستی و  چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند مردم را با صنایع‌دستی بیشتر آشنا کند و حتی آن‌هایی را که امروزه از صنایع‌دستی دور شده‌اند با این رشته‌ها آشتی دهد.»

منصور حافظ‌‌پرست، از پیش‌کسوتان رشته قلم‌زنی اصفهان با حضور در جشنواره صنایع ‌فجر درباره این جشنواره به خبرنگار میراث‌آریا گفت:«برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند مردم را با صنایع‌دستی بیشتر آشنا کند و حتی آن‌هایی را که امروزه از صنایع‌دستی دور شده‌اند را با این رشته‌ها آشتی دهد. چون واقعا حیف است این همه هنر و توانمندی در مردم کشورما، بی خود و بی‌جهت هدر رود.»

او افزود: «رشته قلم زنی یکی از رشته‌هایی که در اصفهان و ایران بسیار رشد داشته است. چون قلم‌زنی یک رشته کاملا منحصر به‌فرد است. این رشته درگذشته مختص به اصفهان بود اما اکنون خوشحالیم که شهرستان‌های دیگر مثل اراک، شهرکرد، شیراز و سایر شهرها با استفاده از اساتید اصفهانی این رشته‌ را دایر کرده و آن را به علاقه‌مندان و جوانان آموزش می‌دهند.»

این استاد رشته قلم‌زنی تصریح کرد: «صنایع‌دستی و رشته قلم‌زنی یکی از ویژگی‌های خوبش این است که مواد اولیه کمی را می‌طلبد و ارزش افزوده خوبی هم دارد. هیچ رشته‌ای در صنعت مدرن یا صنعت قدیم دارای این ارزش افزوده نیست. ضمن اینکه صنایع‌دستی ارتباط معنوی خوبی هم با مخاطب خود برقرار می‌کند. برخلاف صنعت ماشینی که هیچ ارتباطی را با مخاطب برقرار نمی‌کند. در حالیکه که اولین نکته صنعت‌‌دستی برقراری ارتباط خوب و موثر با مخاطب خود است.»

منصور حافظ‌‌پرست با توجه به شرایط تحریم و بیکاری در جامعه بیان کرد: «اکنون بهترین کاری که می‌توان کرد، این است که از توانمندی‌های صنایع‌دستی و ظرفیت آن در سراسر ایران که می‌تواند مصرف داخلی و خارجی داشته باشد، به بهترین شکل استفاده کنیم.»

او افزود: «گردشگران خارجی هم به صنایع‌دستی ایران علاقه بسیاری دارند و مایلند آن را به عنوان یادگار با خود ببرند و فرقی هم ندارد که صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان یا خراسان جنوبی و یا اصفهان باشد. مهم، صنایع‌دستی ایران است که می‌تواند به سراسر دنیا راه یابد.»

استقبال خوب جوانان از خاتم‌کاری اصفهان

منوچهر خادم‌‌ملت، هنرمند خاتم‌کار اصفهان نیز در بازدید از آثار جشنواره صنایع‌دستی فجر گفت: «من به همراه 9 نفر از پیشکسوتان صنایع‌دستی اصفهان به این جشنواره آمدیم و آثار را بسیار خوب و پسندیده دیدم که جای تقدیر از مسئولان دارد.»

این هنرمند پیش‌کسوت درباره وضعیت هنر خاتم‌کاری در اصفهان توضیح داد: «اکنون وضعیت هنرخاتم‌کاری اصفهان خوب است ولی در شرایط فعلی برای صادرات و تهیه مصالح کمی با مشکل مواجه شده‌ایم که امیدواریم با کمک مسئولان امر این مشکلات برطرف شوند.»

او درباره نحوه آموزش و استقبال جوانان از خاتم‌کاری اصفهان گفت: «در اصفهان جوان‌های زیادی در این رشته مشغول به کار هستند. من در دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه هنر، این رشته را تدریس می‌کنم و هنرجوهای بسیاری در اصفهان دارم که به این رشته علاقه‌مند هستند. امیدوارم مسئولان امر نظر لطفی به صنایع‌دستی اصفهان داشته باشند تا بتواند رشد و گسترش بیشتری در کشور پیدا کند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398112057

برچسب‌ها