سفیر سوئیس: تحریم‌ها اثری در گردشگری ندارند/ زندگی در ایران تجربه فوق‌العاده‌ای است

مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در تهران که از نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران بازدید می‌کرد، گفت: «ایرانی‌ها بسیار مهمان‌نوازند این اولین چیزی است که از گردشگران سوئیسی می‌شنوم که تحت تأثیر این ویژگی ایرانی‌ها قرار گرفته‌اند.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی، متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

با تعامل با کشورهایی مانند سوئیس، جایگاه گردشگری ایران در جامعه جهانی ارتقا خواهد یافت؟

در کل فکر می‌کنم صنعت گردشگری نوع خوبی از ایجاد رابطه بین دو کشور است به این دلیل که مردم هستند که سفر می‌کنند تجربه کسب می‌کنند درباره کشور مقصد مواردی را می‌آموزند و تجربه‌هایی را مستقیماً کسب می‌کنند؛ بنابراین نسبت به آنچه در رسانه‌ها می‌دیدند، دیدی جدید پیدا می‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم بسیار خوب است که این روابط و همکاری برای صنعت گردشگری گسترش پیدا کند.

تبلیغات منفی صنعت گردشگری ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

زیاد از این اصطلاح خوشم نمی‌آید. گردشگری راه خوبی است که به خودتان نگاه کنید. مردم همیشه هم به آنچه می‌بینند اعتماد نمی‌کنند و گردشگری راهی است تا بروند و خودشان ببینند عکس‌هایی را که دیده‌اند و اخباری را که شنیده‌اند چک کنند و این مزیت گردشگری است.

نظر مردم کشور شما درباره ایران چیست؟

فکر می‌کنم مردم سوئیس ایران را خوب می‌شناسند. از تاریخ ایران آگاهی نسبی دارند و از قدرت ایران در منطقه نیز آگاه‌اند. ما همیشه روابط خوبی با ایران داشتیم و می‌توانیم حدود صد سال روابط دیپلماتیک با کشور ایران را جشن بگیریم.

مردم سوئیس زیاد به مسائل توجه می‌کنند و وقتی که به‌چشم می‌بینند موارد بیشتری را می‌فهمند. آنها مردمان کنجکاوی هستند و علاقه دارند سفر کنند و از این منظر ایران گزینه‌های زیادی برای ارائه دارد که برای گردشگران ما جالب است. آن‌ها معمولاً با جنبه میراث‌فرهنگی شروع می‌کنند اما می‌خواهند بیشتر بدانند و فکر می‌کنم ایران موارد زیادی برای ارائه دارد مانند طبیعت‌گردی و سایر شاخه‌های گردشگری. این‌ها مواردی هستند که خیلی خوب توسعه پیدا نکرده‌، اما پتانسیل زیادی دارد. فکر می‌کنم سوئیسی‌ها با جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شروع کنند که به‌خوبی حفظ شده‌اند. فکر می‌کنم بیشتر از این دو مورد خود مردم ایران هستند که گردشگران سوئیسی تمایل دارند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و با آن‌ها حرف بزنند از آنجایی که ایرانی‌ها بسیار مهمان‌نوازند این اولین چیزی است که از گردشگران سوئیسی می‌شنوم که تحت تأثیر این ویژگی ایرانی‌ها قرار گرفته‌اند.

با توجه به تحریم‌ها و مسائل سیاسی، آینده صنعت گردشگری در ایران را چگونه می‌بینید؟

اگر کسی بخواهد به ایران سفر کند دیگر مسئله تحریم درمیان نیست و صادقانه فکر می‌کنم مردم بیشتر نگران امنیتشان هستند. این مورد درواقع برایشان اهمیت دارد نه مسائلی مانند تحریم اما امنیت برایشان مهم است.

فکر می‌کنید اقداماتی مانند نمایشگاه گردشگری گام مفیدی در توسعه جهانی این امر است؟

بله مطمئناً. فکر می‌کنم راه ترویج خوبی است برای گردشگرانی که قصد سفر به ایران را دارند همچنین از دو جهت مفید خواهد بود یکی دیده شدن و تبادل این صنعت با حرفه‌ای‌های آن در دنیا است و آینده این صنعت و مورد دوم اطلاعاتی است که در اختیار گردشگران مشتاق قرار می‌گیرد. به نظر من گردشگری صنعت بسیار مهمی است به دلیل اینکه موارد مهمی در آن دخیل هستند و وجهه‌های زیادی دارد این صنعت خیلی بیشتر از فروش یک کالا به گردشگر است حسی است که گردشگر با ماندن در جایی با خدمات و خرید تجربه می‌کند درواقع اقتصاد بسیار زیاد تحت تأثیر این صنعت است. چیزی بیشتر از آنچه آمارها نشان می‌دهند. فکر می‌کنم برای ترویج و توسعه اقتصاد مواردی مانند این بسیار خوب هستند.

شهرها و مکان‌های تاریخی ایران را دیده‌اید؟

به جاهای زیادی سفر کردم و این سفرها ادامه خواهند داشت شاید همه‌جا را ندیده باشم، اما مکان‌های زیادی را دیده‌ام و از جاهای مشهور شروع کردم از جاهایی که گردشگران بین‌المللی معمولاً می‌روند مانند اصفهان، شیراز و تخت جمشید. اما مکان‌های کوچک‌تر را هم دوست دارم.

نظرتان درباره صنایع‌دستی ایران چیست؟

زیبا هستند. همیشه هنگام برگشت به خانه به‌عنوان سوغاتی یا هدیه از صنایع‌دستی خرید می‌کنم. زندگی در ایران تجربه فوق‌العاده‌ای است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398112435

برچسب‌ها